Inkom Sint-Annatunnel krijgt restauratie

OOK NIEUW VERKEERSPLAN VOOR SINT-JANSVLIET OP KOMST

De inkom zal aan de voorkant helemaal in de oude staat hersteld worden, met onder meer een grote luifel en een trappenpartij.
Laenen De inkom zal aan de voorkant helemaal in de oude staat hersteld worden, met onder meer een grote luifel en een trappenpartij.
Mooi uitgelicht, mét de grote oorspronkelijke luifel in ere hersteld, net als de trappen die er ooit rond het gebouw waren: het beschermde inkomgebouw van de Sint-Annatunnel, in de volksmond de 'voetgangerstunnel', wordt grondig aangepakt. Net als het basketbalpleintje ervoor op het Sint-Jansvliet. Opmerkelijk: de verkeerscirculatie verandert er op vraag van de horeca zelf.

Zo'n 1,4 miljoen investeert de stad Antwerpen in de heraanleg van het Sint-Jansvliet. Die Sint-Jansvliet wordt in principe een stuk groter voor voetgangers. Want na de geplande heraanleg die zal starten tegen volgende zomer zullen de auto's langs de zuidkant van het plein in de twee richtingen rijden. Daardoor is er aan de noordelijke zijde meer ruimte voor voetgangers en fietsers, het basketbalveld en de terrassen aan de andere kant. Dat betekent ook dat de Sint-Jansvliet in het verlengde van de Hoogstraat autovrij wordt. "Die aanpassingen komen er op vraag van de horeca zelf", zegt Antwerps districtsvoorzitter Paul Cordy.

1933 | Het tunnelgebouw vlak na de opening.
Saskia Castelyns 1933 | Het tunnelgebouw vlak na de opening.

Cruiseschepen

"Via de stop-en aanlegplaatsen aan het Zuiderterras is het Sint-Jansvliet voor veel toeristen die aankomen met de bus of cruiseschepen de eerste toegangsweg, via de Hoogstraat, naar de Antwerpse binnenstad. Maar de voetpaden zijn er te smal en dus de terrasjes ook." De verzuchtingen van de plaatselijke horeca werden de aanleiding voor een grootsere aanpak van het plein én het bekende inkomgebouw van de Sint-Annatunnel. Het beschermde artdeco-gebouw uit 1933 is - net als de bijna identieke versie op Linkeroever - van de hand van de Antwerpse architect Emiel Van Averbeke en toenmalig hoofdbouwmeester van de stad. Hij ontwierp ook het Opera-gebouw en de Boerentoren. "Doorheen de jaren heeft het gebouw wat van zijn uitstraling verloren. Daar doen we iets aan door het vooral in zijn oorspronkelijke staat te herstellen."

Luifel

Dat houdt hoofdzakelijk in dat de grote luifel rond het gebouw terugkomt en dat er opnieuw een grote trappenpartij komt aan de kant van de Schelde om het hoogteverschil tussen het gebouw dat op een sokkel staat en de rest van het pleintje te overbruggen. "Er blijft een helling aan de kant van het basketbalplein voor mensen die met de fiets de voetgangerstunnel door willen." Daarnaast wordt het gebouw ook conform het Antwerpse lichtplan uitgelicht. De drie platanen, centraal op het plein, verhuizen naar de dubbele rij platanen aan de zijkant van het plein om het zicht op de ingang van de voetgangerstunnel opnieuw open te trekken. In hetzelfde project wordt ook de Steenhouwervest een woonerf waar enkel nog 's avonds kan geparkeerd worden. "En het wegdek zal weer berijdbaar worden. De kasseien zijn daar nu in zo'n slechte staat dat fietsen er bijna niet meer te doen is, terwijl de straat een alternatief is om de Nationalestraat te vermijden. Ook Oever en de doorsteek naar de Kloosterstraat zullen worden aangepakt, voor de werken aan het Sint-Jansvliet beginnen", besluit Paul Cordy.