Ineos kan tot 16 miljoen euro subsidie krijgen voor nieuwe Antwerpse fabriek

Ineos-baas Jim Ratcliffe en burgemeester Bart De Wever (N-VA) tijdens de presentatie in januari van de miljardeninvestering van de Britse chemiegroep.
BELGA Ineos-baas Jim Ratcliffe en burgemeester Bart De Wever (N-VA) tijdens de presentatie in januari van de miljardeninvestering van de Britse chemiegroep.
De Britse chemiegroep Ineos kan voor de bouw van zijn megaproject van drie miljard euro in de Antwerpse haven mogelijk 16 miljoen euro Vlaamse subsidies opstrijken. Dat heeft Vlaams minister van Werk en Economie Philippe Muyters (N-VA) laten weten aan Ineos-topman Jim Ratcliffe.

De stad Antwerpen, de Antwerpse haven en de Vlaamse overheid hebben hun uiterste best gedaan om de mega-investering van Ineos binnen te halen. Philippe Muyters deelde Jim Ratcliffe mee dat zijn bedrijf in aanmerking komt voor 6 miljoen euro opleidingssteun, 2 miljoen euro ecologiesteun en 8 miljoen euro voor onderzoeks- en ontwikkelingsprojecten.

Nog geen zekerheid

Dat betekent niet dat die 16 miljoen euro een zekerheid is. Ineos moet subsidiedossiers indienen die voldoen aan de Vlaamse en Europese regels over staatssteun. Duurzame chemie-activiteiten zijn voor Vlaanderen ook erg belangrijk, zo voegt Muyters er wel aan toe.

De nieuwe fabriek van Ineos in Lillo moet vanaf 2024 basisplastics produceren en zal 400 extra jobs opleveren. Tijdens de bouw zullen circa 3.000 mensen aan de slag zijn. Vanuit milieuhoek kwam er al forse kritiek omdat de installaties zullen draaien op schaliegas uit de Verenigde Staten. Dat zal de CO2-uitstoot verhogen.




1 reactie

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Franky Puystjens

    Jochei...!!! Pak het (belasting)geld zoveel als mogelijk af van de VRT, van cultuur, van jeugdzorg, van de openbare dienstverlening, van de ziekenzorg, etc... kortom van de gewone mensen! En deel het vervolgens in kruiwagenladingen uit aan poenscheppers, te weten de grote bedrijven en de multinationals! Zo kennen we ze wel weer, de kapoentjes van de N-VA.