In 6 minuten gratis over de Schelde

VEER PENDELT NA 58 JAAR WEER TUSSEN LINKEROEVER EN HET STEEN

Een medewerker van de veerdienst gooit een tros naar een meerpaal bij het aanleggen ter hoogte van het Steen. De veerdienst zal zeven dagen op zeven met passagiers de Schelde oversteken.
Foto Klaas De Scheirder Een medewerker van de veerdienst gooit een tros naar een meerpaal bij het aanleggen ter hoogte van het Steen. De veerdienst zal zeven dagen op zeven met passagiers de Schelde oversteken.
De stad, het Havenbedrijf en de Vlaamse overheid gaan tussen Linker- en Rechteroever een gratis veerboot inleggen. De nieuwe veerdienst zal de werken aan de voetgangerstunnel moeten opvangen. Deze maand wordt de dienst uitgebreid getest. Vanaf 1 juli gaat het 'Sint-Anna'-veer van start.

Wie deze zomer mosseltjes met friet wil eten op Sint-Annaplage kan daarvoor best de gloednieuwe veerdienst nemen. De boot zal van 's ochtends tot 's avonds, zeven op zeven, tussen de twee oevers varen. Een overzet gaat overigens redelijk snel. In zes minuten sta je al aan de overkant, een snelheid waar noch de auto, de scooter of zelfs de voetgangerstunnel aan kunnen tippen.


Al in de zeventiende eeuw was er ter hoogte van het Steen een veerdienst. Die is pas in 1959 stopgezet, toen door de ingebruikname van de Sint-Annatunnel (voetgangers) en de Waaslandtunnel (auto's) het aantal gebruikers drastisch gedaald was.


Voor havenschepen Marc Van Peel was de voorstelling van het veer een persoonlijke overwinning. "Ik ben enorm opgetogen, mijn vader schreef bij de opening van de Kennedytunnel een boek over de scheldekruisingen. En ik ben heel blij dat ik er nu één opnieuw kan inhuldigen. De dienst was overigens in 1909 enorm populair. Toen voeren jaarlijks 2,6 miljoen mensen mee en zelfs 90.000 dieren staken zo het water over. De gratis veerdienst kwam ook als één van de belangrijke doelen voor in het beleid van het Havenbedrijf. Dankzij Vlaanderen en minister Ben Weyts kunnen we dat nu realiseren."

Al zeker tot 2019

Vlaanderen investeert 900.000 euro, het Havenbedrijf nog eens 330.000 euro om de veerdienst kosteloos op te starten. "Voorlopig is de dienst tijdelijk, tot na de werken van de Sint-Annatunnel. Die zal tegen 2019 ongeveer klaar zijn. Nu hoop ik wel, samen met schepen Koen Kennis (N-VA), dat die veerdienst ook daarna zal blijven bestaan", zegt Van Peel.


Door de werken aan de Sint-Annatunnel moest er wel een alternatief komen. De tunnel krijgt veertig mensen per 5 minuten te slikken, 55 op een goeie dag. De liften doen tussen 1.000 en 1.200 bewegingen per dag. De werken aan de liften en roltrappen zullen een beperkte toegankelijkheid tot gevolg hebben, soms zal de tunnel zelfs volledig gesloten zijn omdat de liften die dan wel werken moeten dienen voor het vervoer van het werfmateriaal voor de liften die gerenoveerd moeten worden.


Eén van de struikelblokken voor de veerdienst was de veiligheid op Linkeroever. Deze maand zullen de steiger en het ponton daar aangepakt worden.


Vanaf juli vaart het veer over een weer tussen het Steen en Linkeroever. Op weekdagen van 7.15 tot 18.35 uur, hiermee wil de stad een volwaardig alternatief bieden aan pendelaars die te voet of met de fiets gaan, en in het weekend van 10.15 tot 21.35 uur.