IJzerlaanbrug na 67 jaar afgebroken

Vanop een ponton werd de IJzerlaanbrug ontmanteld.
Laenen Vanop een ponton werd de IJzerlaanbrug ontmanteld.
Na 67 jaar is de IJzerlaanbrug tussen de Noorderlaan en Merksem voorgoed geschiedenis. Grote kranen op een ponton knipten afgelopen weekend 2.000 ton beton en staal aan stukken. Het spektakel lokte redelijk wat kijklustigen.

Dat de brug pas nu is verdwenen, heeft twee redenen. "We hadden een driedaags weekend nodig en moesten wachten tot de nieuwe fiets- en voetgangersbrug klaar was", zegt BAM-woordvoerder Tim Van der Schoot. Het ponton ving het gesloopte puin grotendeels op, maar duikers en een sonarboot controleren nog of een baggerschip de bodem van het Albertkanaal moet schoonmaken.

Flessenhals

Van alle 62 bruggen over het kanaal - op zich al goed voor een jaarlijks vervoer van 40 miljoen ton goederen - was de IJzerlaanbrug in hoogte en breedte de grootste flessenhals voor de scheepvaart. Dat is nu opgelost. De nieuwe, ruim 9 meter hoge fietsbrug laat toe dat geen drie, maar vier containers op binnenvaartschepen kunnen worden gestapeld. Tegen 2020 moeten alle bruggen zijn verhoogd. Volgende in de rij is de Azijnbrug tussen Merksem en Deurne. Die gaat voor het verkeer vanaf de zomer dicht, voor negen maanden. (PHT)