Handelaars voelen zich bedrogen na afschaffing tram over Londenbrug: “Hebben we hiervoor jaar lang in de miserie gezeten?”

Tram 70 verbindt de P+R Luchtbal met het Eilandje.
Foto Benoit De Freine Tram 70 verbindt de P+R Luchtbal met het Eilandje.
Vanaf het najaar zal het grootste deel van tramlijn 70 overgenomen worden door de nieuwe tram 1. Tram 70, die momenteel van het Eilandje naar P&R Havana rijdt, zal daardoor niet meer over de Londenbrug gaan. De handelaars in de buurt reageren verrast op dit nieuws omdat de brug heel wat werkzaamheden onderging om de tram erover te laten rijden.

Patrick Dieltjens (60) van frituur ’t Eilandje vlak bij de Londenbrug is niet tevreden met de beslissing van De Lijn. “De belastingplichtigen betaalden eerst mee voor de werken aan de brug om er een tram over te laten rijden en nu wordt die plots afgeschaft”, legt hij uit. Voor de tram werd de brug breder gemaakt en werd het hoogteverschil aangepakt. “De ruimte van de nieuwe brede trottoirs voor de tram zouden beter gebruikt worden voor extra rijvakken, want de buurt heeft last van het vele verkeer.” De oorzaak van de beslissing is volgens Patrick de lange wachttijd voor het openen en terug sluiten van de brug. “Ik begrijp niet dat die plezierboten voorrang krijgen op het openbaar vervoer.”

Patrick in zijn frituur 't Eilandje.
Caroline Van de Pol Patrick in zijn frituur 't Eilandje.

Ook Niki (32), eigenaar van espressobar Georges, reageert ontevreden op het nieuws: “Eerst zaten we een jaar in de miserie met de werken en nu wordt de tram afgeschaft zonder dat daarover gecommuniceerd wordt”. Hij vraagt zich af wat de reden ervoor is en hoe de trams in de toekomst over het Eilandje gaan rijden. Sinds de invoering van de nieuwe tram 70 kreeg hij meer volk over de vloer, dus de afschaffing  zal waarschijnlijk weer voor een klantendaling zorgen. 

Volgens Jan (49) van cremerie Germaine is de beslissing van De Lijn een catastrofe. “Het Eilandje is door de werken al jarenlang een verkeersinfarct en nu gaan ze ook nog knippen in het openbaar vervoer”, vertelt hij. “Ik wil het kostenplaatje van die werken aan de brug ook niet weten.” Jan ziet als oplossing van het probleem een betere afstemming van de opening van de brug op het verkeer. “Als de brugwachter beter communiceert met de trambestuurder zou de wachttijd voor de brug minder lang moeten worden.”

Willem (58) van iBike ziet minder problemen in de afschaffing van de tram. “Voor het aantal bezoekers in de winkel zal dat geen invloed hebben”, zegt hij. “Tram 7 rijdt hier achter de hoek en op het einde van het jaar komt er tram 24 die doorgetrokken wordt.” Ook Endrina (25) van de apotheek bij de Londenbrug verwacht geen problemen voor haar verkoop: “Onze klanten zijn mensen uit de buurt dus die hoeven de tram niet te nemen.”




8 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Francois staen

    typisch voor Belgie zeker , jaren geleden een programma op TV gezien ...een brug teveel noemde het volgens mij , niet te geloven wat ze hebben gebouwd of half hebben gebouwd en nooit in gebruik genomen ...goed geweest voor de aannemers en denkelijk ook voor de opdrachtgevers , die zeker wat onder de tafel hebben gekregen en de belasting betaler moet er toch voor opdraaien , wat is dan het probleem ...geen zeker , alleen zakkenvullers varen er goed bij.

  • André Van Laethem

    @Erik Schoepen : 100 procent gelijk. Erbovenop betalen we ook belastingen in de pleziervaart. De friturist heeft net een regelmatige klant verloren. En ik neem nooit de tram.

  • Louis Siebelhoff

    In België smijten ze nog steeds met geld zo te zien. Eerst een brug laten aanpassen voor veel geld en tramrails gelegd en er dan vervolgens geen gebruik van maken. Komt op meer plekken in jullie land voor. Dit is toch hopelijk geen EU geld geweest?

  • Peter Rouchet

    Weeral nutteloos geld gestopt in een project dat veel te lang duurde! In China bouwen ze een stad in een paar jaar Drie km heraanleg der Scheldekaaien gaat blijkbaar nog meer dan 10 jaar duren! Zonder actiegroepen ingerekend!

  • Ronald Van Roy

    Onkunde is top aan "De Lijn" ,al meermaals bewijzen van gezien ! Ook stad gaat niet vrijuit. En dan schrikken wij dat we zoveel belastingen moeten betalen.