Groen pakt uit met sporenoffensief

TRAM TOT IN DE RAND TREIN NAAR HAVEN NIEUWE LIJN WATERBUS

Groen wil ook ongebruikte stations, zoals hier Antwerpen Oost, heropenen.
Foto Klaas De Scheirder Groen wil ook ongebruikte stations, zoals hier Antwerpen Oost, heropenen.
Groen gooit een ambitieus plan op tafel om de mobiliteit in Antwerpen te verbeteren. De partij zet daarvoor in op drie sporen: de trein, de tram en de waterbus. De partij wil met het sporenoffensief de modal shift van 50/50 bereiken.

Als het aan Groen ligt, komt er in groot Antwerpen een dekkend aanbod van openbaar vervoer. De partij wil inzetten op het doortrekken van heel wat spoorlijnen. De tram moet tot in de randgemeenten komen; de trein moet richting haven gaan; de Waterbus moet op de Schelde en het Albertkanaal pendelen.


"In Antwerpen centrum is er al een modal shift gerealiseerd, eerder per toeval door de knip van de Leien. Maar daarbuiten is nog veel werk. Hoe verder je van het centrum gaat, hoe meer de auto gebruikt wordt. Op de assen waar openbaar vervoer beschikbaar is, zie je dat het autogebruik afneemt. We zien ook dat het openbaar vervoer heel erg gericht is naar dat centrum terwijl er ook een volledig netwerk rond het centrum moet uitgebouwd worden", zegt lijsttrekker Wouter Van Besien.


Van Besien kijkt naar de trein en een soort lightrail (snelle lichte toestellen om vlotter te gaan) om meer verbindingen in de stad en naar de haven te creëeren. Concreet wil Groen 4 ongebruikte stations heropenen, 3 nieuwe stations realiseren en ook enkele nieuwe lijnen trekken naar de haven en de Waaslandhaven. "In de haven liggen al sporen maar die worden nu niet publiekelijk gebruikt. De haven moet voor de werknemers bereikbaar zijn met de trein en ook 's nachts, afgesteld op shiften."

Singeltram

Ook de tram wordt uitgebreid. Zo zou Groen een Singel- en een Kaaitram realiseren en ook bestaande tramlijnen moeten verder doorgetrokken worden zoals bijvoorbeeld richting Brasschaat en Schoten. In totaal gaat het om 15 nieuwe lijnen. "Wij zijn ons er goed van bewust dat dat niet onmiddellijk te realiseren valt. Maar deze beslissingen moeten nu genomen worden voor de toekomst." Groen kijkt ook naar het water waar nu al een succesvol traject van de Waterbus loopt. Ze willen een nieuwe lijn over het Albertkanaal van Wijnegem tot aan de havendokken, voorlopig is die lijn gepland tot aan het Havenhuis. En op de Schelde willen ze de bus inleggen van Temse tot aan de Havendokken om ook het Waasland beter te ontsluiten. Elke halte zou vier waterbussen per uur moeten krijgen.


Wat kost het plan? "Een volledige raming hebben we niet, we willen een goed plan en daar naar toe werken. Dit zal door verschillende niveau's betaald moeten worden", besluit Van Besien.