Gezocht: 1.500 arbeiders om Oosterweel te realiseren

Bouwheer Oosterweel en stad Antwerpen voeren gesprekken over huisvesting van buitenlands werkvolk

Op de Antwerpse Linkeroever zijn de werken aan de Oosterweelverbinding al gestart.
Kristof Pieters Op de Antwerpse Linkeroever zijn de werken aan de Oosterweelverbinding al gestart.
Om de Oosterweelverbinding te realiseren, zijn de komende jaren 1.500 arbeiders nodig. Het grootste deel van die mensen zullen in het buitenland worden gezocht. Over de huisvesting van al dat personeel wordt volop nagedacht. “Liever verspreid over de stad dan in een pakweg Center Parcs.”

Op de Antwerpse Linkeroever en in Zwijndrecht zijn de werken aan de Oosterweelverbinding vorig jaar in februari al van start gegaan. Arbeiders leggen er de snelwegen E34 en E17 opnieuw aan. Er komt een nieuw knooppunt, dat de drukke verkeersaders aansluit op de bestaande Ring en op de nieuwe tunnel onder de Schelde. De komende jaren – tegen 2026 zou de Oosterweelverbinding klaar moeten zijn - volgen de andere delen van het project: de tunnel, het Oosterweelknooppunt, de kanaaltunnels en de aansluiting op de R1-Noord.

Om de klus te klaren is volk nodig. Véél volk. Luc Hellemans, de CEO van bouwheer Lantis (het vroegere BAM), vertelde op de voortgangsrapportage van de commissie Mobiliteit en Openbare Werken in het Vlaams Parlement dat er de komende jaren 1.500 extra arbeiders worden gezocht. “Er zullen Belgen bijzitten, maar ook zeer veel mensen uit het buitenland.”

Geen getto’s

Waar moeten al die mensen gehuisvest worden? “Daarover voeren we met de stad Antwerpen en de stedelijke vastgoedbeheerder AG Vespa gesprekken”, zegt Hellemans. “We denken niet dat het een goed idee is om de aannemer bijvoorbeeld - en ik druk het wat sterk uit - Center Parcs  te laten afhuren om daar arbeiders te huisvesten. Zo creëer je ‘getto’s’. Beter zorgen we zélf voor fatsoenlijke huisvesting, verspreid over de stad.”

Oosterweel wordt niet alleen de grootste werf van Europa. Lantis wil er ook de veiligste van maken. “Onlangs ging in Japan een kilometerslange brug open. De krantenkoppen luidden: ‘Prachtig project, 24 doden’ Zoiets willen we dus absoluut niét meemaken. Met menselijk kapitaal moeten we zorgvuldig omgaan.”




2 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Lore Kluwer

    Ik hoor BDW gisteren zeggen dat de activiteitsgraad van migranten in Vlaanderen 52% is - 48% werkt dus niet. En wat lees ik hier een dag later: arbeiders voor Oosterweel, het project in zijn eigen stad, zullen vooral uit het buitenland komen - ze zijn hier dus nog niet. Waarom niet die 1500 arbeidersprofielen vullen met werkloze migranten die al in Vlaanderen zijn? N-VA is toch de partij van beperking in de tijd van werkloosheidsuitkeringen?

  • bart vansteenkiste

    als bouwvakker word je veel te weinig betaald voor hard labeur en als u dan bv 18 euro netto per uur zou hebben , dan word je belast als een lieve lust , u bent dan nog better af op de stempel controle , wel minder geld , maar u hebt ook minder nodig ,en de dagen tellen als iemand die hard labeur werkt en ferm word belast en een alleenstaande krijgt nog 1600 a 2000 euro terug per jaar van de belastingen dus je moet zot zijn tegen woordig na de 54 jaar nog in de bouw uwe frak af te draaien.