Geen spreekrecht voor initiatiefnemers petitie tegen zeecruises... maar Van Besien laat wel bandje van hen horen

Kees Meerman en Hadewig Kras.
Klaas De Scheirder Kees Meerman en Hadewig Kras.
Merkwaardig moment in de gemeenteraad, even na elf uur. Omdat de initiatiefnemers van de petitie tegen zeecruises géén spreekrecht kregen, gaf oppositieraadslid Wouter Van Besien (Groen) hen het woord door een bandje te laten horen. “Ik kan het u niet verbieden, maar dit is beneden alle peil”, reageerde burgemeester Bart De Wever (N-VA).

Dertienduizend mensen hebben inmiddels de petitie van Kees Meerman en Hadewig Kras ondertekend. “We zijn niet links of niet rechts. We zijn niet politiek gebonden. We zouden graag met het stadsbestuur een oplossing uitwerken die het beste is voor Antwerpen”, zo kreeg de gemeenteraad te horen. In de tribune zetten enkelen van hun sympathisanten een mondmasker op.

Controverse

De uitstoot van zeecruises haalt al een aantal dagen de krantenkoppen. Vooral de emissie van zwaveldioxide ligt onder vuur. Voor de nodige controverse zorgden onder meer de kortingen die de rederijen krijgen op vervuilende brandstoffen. Leefmilieuschepen Tom Meeuws (sp.a) zette de uitstoot van de cruises af tegen die van het verkeer, de industrie en de huishoudens. “In 2017 hebben de dertig zeecruises samen 1 ton zwaveldioxide, 27 ton stilstof en 400 kilogram fijn stof de lucht in geblazen. Goed is dat niet, maar door maatregelen stoot de scheepvaart in Antwerpen nog twee procent van het totaal uit. We halen de Europese zwavelnorm.”

Meeuws zette de 27 ton stikstof van de cruises ook af tegen de 10.000 ton uitstoot van de raffinaderijen in Antwerpen en de bijna 4.000 ton van het wegverkeer. De emissie van houtkachels van fijn stof bedraagt in de stad 600.000 kilo. “Kortom: als je alle cruises verbiedt, haal je de normen voor fijn stof en stikstof nog lang niet.”

Liggelden

Toerismeschepen Koen Kennis (N-VA) legde dan weer uit dat de brandstof voor schepen in Antwerpen goedkoper uitvalt omdat er bijvoorbeeld veel meer wordt opgeslagen in de haven. Hij kondigde daarnaast aan dat cruises binnen afzienbare tijd liggelden zullen moeten betalen. Alleen schepen met een hoge milieuscore krijgen korting. “En vergelijkingen met Barcelona of Venetië zijn scheefgetrokken. Die steden trekken tot tienmaal meer cruises.”

Bart De Wever was ‘not amused’ met de tussenkomst van Wouter Van Besien, die via een bandopname toch spreekrecht gaf aan de initiatiefnemers van de petitie tegen zeecruises.
Klaas De Scheirder Bart De Wever was ‘not amused’ met de tussenkomst van Wouter Van Besien, die via een bandopname toch spreekrecht gaf aan de initiatiefnemers van de petitie tegen zeecruises.

Eerder op de avond werd er al stevig gedebatteerd over de lage-emissiezone en een initiatief als MaaS (Mobility as a Service). Vanaf 1 juli kunnen burgers hun bewonerskaart en nummerplaat inleveren voor een MaaS-abonnement en krijgen ze daarvor van de stad 10 procent korting. “Een scheet in een fles”, vindt Mie Branders (PVDA). “Het budget van 250.000 euro is veel te laag. Daar kun je twee jaar lang 100 mensen mee helpen.”

Groen vroeg aan het college om sociale maatregelen te koppelen aan de invoering van MaaS. Maar dat zou 8 miljoen euro kosten. “Dat geld hebben we niet”, zo wees schepen Tom Meeuws dat idee naar de prullenmand.

In het publiek was er protest tegen de zeecruises.
Klaas De Scheirder In het publiek was er protest tegen de zeecruises.



9 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Karin Verbeeck

    Er wordt nog veel meer tegen gehouden, ijzeren Rijn , uitdieping Schelde en Hedwigepolder. Rotterdam staat al veel verder, vreemd dat daar nog nooit een stuk over geschreven is.

  • Herwig Gysels

    Wat zitten die hollanders hier toch allemaal te zeveren, eerst de Oosterweel wat tegenhouden dan de sinksenfoor, dat ze eens in hun eigen land de boel op stelten gaan zetten. in Rotterdan liggen wat meer cruiseschepen en in Amsterdan varen ze ook niet op elecktriciteit rond tussen de wallen.

  • Mark Deckers

    @Lutgard Crombez: "Met liggeld te betalen wordt de uitstoot niet tegen gehouden!" Da's juist, maar door ze naar een andere haven te laten uitwijken hou je de uitstoot ook niet tegen. Bovendien maakt de grotere kost door liggelden dat soort reizen duurder, waardoor de vraag mogelijk daalt, en dat heeft dan wel invloed op de uitstoot. En met de extra inkomsten kan je dan ook milieuvriendelijke plannen uitwerken en financieren. Blijven denken AUB.

  • Toon Schouteden

    Alle schepen in de haven(s) samen hebben stoten véél te véél rotzooi uit, daar zijn de wagens samen (in de binnenstad) niets bij! Alles voor de "blauwe" winsten en de gewone burger zal er voor opdraaien.

  • Lutgard Crombez

    Met liggeld te betalen wordt de uitstoot niet tegen gehouden!