Fietsersbond gelooft niet in fietsstraat

ORGANISATIE HEKELT GEBREK AAN VISIE ROND FIETSVERKEER IN STAD

De leerlingen van basisschool Crea 16 huldigen de als fietsstraat ingerichte Grotehondstraat in.
Foto Laenen De leerlingen van basisschool Crea 16 huldigen de als fietsstraat ingerichte Grotehondstraat in.
De eerste fietsstraat van de stad, de Grotehondstraat in de wijk Zurenborg, is officieel ingefietst door de zesdejaars van stedelijke basisschool Crea 16. De stad is er heel fier op, maar de Fietsersbond noemt het initiatief een pleister op een houten been. Volgens de organisatie ontbreekt het grotere plaatje.

Een fietsstraat is een straat waarin auto's de fietsers niet mogen voorbijsteken. Gemotoriseerd vervoer blijft (beperkt) toegelaten, maar moet zich houden aan een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur. Om een straat tot fietsstraat te kunnen maken, moet ze voldoende gebruikt worden door fietsers en deel uitmaken van een belangrijke fietsroute. De Grotehondstraat is de eerste straat waarvoor de stad groen licht heft gegeven.


Het wegdek van de straat heeft nu een roze middenstrook, speciale verkeersborden en aanduidingen dat fietsers hier baas zijn. De kinderen van basisschool Crea 16 waren dolenthousiast bij de officiële opening, maar de Fietsersbond is dat veel minder. De bond gelooft niet dat de voorgestelde fietsstraten een meerwaarde zullen zijn voor de Antwerpse fietser, omdat ze niet genoeg kaderen in een breder mobiliteitsplan en de aanleg van fietsroutes.


"Het is een beetje de omgekeerde wereld. De stad heeft een lijst opgemaakt van straten die aan de voorwaarden voldoen. Maar de meeste fietsers in de Grotehondstraat maken op hun route ook gebruik van de Pretoriastraat, met slechts aan één zijde een veel te smal fietspad. Of ze nemen de Cogels-Osylei, quasi onberijdbaar door de combinatie van kasseien en tramsporen. De stad maakt dus snel één fietsstraat om zichzelf op de borst te slaan, maar het grotere geheel ontbreekt", zegt Renaat Van Hoof van de Fietsersbond.

"Was al fietsstraat"

Volgens Van Hoof was de Grotehondstraat in de praktijk al een fietsstraat. "Volgens de wegcode mogen auto's tweewielers enkel inhalen als ze een tussenruimte van minstens één meter laten. In minstens drie van de door de stad voorgestelde fietsstraten, zoals de Grotehondstraat, is de ruimte zo beperkt dat er al een wettelijk inhaalverbod van toepassing is. Zonder controles zal er niets veranderen."


Volgens schepen van Verkeer Koen Kennis (N-VA) is er wel een groter plan. "We zijn bezig met de ontwikkeling van een heel fietsroutenetwerk. Maar we kunnen niet alles in één keer doen natuurlijk. In dit concreet geval sluit de Grotehondstraat niet enkel aan op de nog opnieuw aan te leggen Cogels-Osylei, maar ook op de perfect befietsbare Transvaalstraat. Via de brug kom je daar onder het spoor binnenkort op een 600 meter lange fietsersbrug terecht. Die sluit aan op een fietsostrade richting Mechelen. Net als de fietsersbond droom ik van nog veel meer fietsstraten, maar we moeten ook met de auto rekening houden."