Expert vindt opening nieuwe parking Handelsbeurs slecht signaal: “Onbegrijpelijk: centrum zal nu nog meer wagens moeten slikken”

Met de bouw van de nieuwe parking Handelsbeurs geeft de stad een erg slecht signaal naar mobiliteit toe, vindt Dirk Lauwers
Klaas De Scheirder Met de bouw van de nieuwe parking Handelsbeurs geeft de stad een erg slecht signaal naar mobiliteit toe, vindt Dirk Lauwers
Terwijl Vlaamse centrumsteden er bijna alles aan doen om de wagen zoveel mogelijk uit het centrum te houden, heeft het Antwerpse stadsbestuur onlangs de gloednieuwe parking Handelsbeurs geopend, goed voor zo een 260 parkeerstroken. Hoe kun je dat stroken met het beleid van de modal shift? Het antwoord is simpel volgens expert Dirk Lauwers: niet

Twee weken geleden opende de gerestaureerde Handelsbeurs plechtig de deuren. Antwerpen was meteen een pareltje rijker. Met de opening van de Handelsbeurs opende meteen ook een gloednieuwe ondergrondse parking voor iets meer dan 260 wagens. Geeft de stad daarmee geen verkeerd signaal naar mensen dat wagens welkom zijn in het centrum van de stad? 

“Neen”, klinkt het bij het kabinet van mobiliteitsschepen Koen Kennis (NV-A). “Je kan deze en andere parkings in de stad niet los zien van het totaalplaatje van het Antwerpse mobiliteitsbeleid, waarbij we mensen inderdaad steeds meer mogelijkheden aanbieden om zich te verplaatsen in de stad. Daar zullen ook de volgende jaren nog flink wat investeringen in gedaan worden. Maar wij maken de 16de-eeuwse binnenstad autoluw, niet autoloos.”

We willen vermijden dat de bezoekers aan de Handelsbeurss hun parkeerdruk afwentelen op de omgeving

Schepen Koen Kennis

Op wandelafstand

Toch kan je je ook de vraag stellen of zo een parking wel nodig is. Vlak bij de Handelsbeurs zijn er namelijk al twee grote parkeergebouwen. Zo heb je de parking onder de Groenplaats en heb je ook Parking Meir. Beide op wandelafstand. Maar ook hier heeft het kabinet van schepen Kennis een duidelijke visie. 

De gerestaureerde Handelsbeurs moet ook dienst doen als evenementenhal
Klaas De Scheirder De gerestaureerde Handelsbeurs moet ook dienst doen als evenementenhal

“De Handelsbeurs met haar evenementen, restaurant, hotel en andere horeca-faciliteiten heeft deze parkeerfaciliteiten nodig. We willen de claim van de auto op het openbaar domein verkleinen, ten voordele van de levenskwaliteit, dat is de grote oefening die Antwerpen maakt. We willen vermijden dat de bezoekers aan de Handelsbeurss hun parkeerdruk afwentelen op de omgeving. Er is in die parking trouwens ook een deel voorbehouden voor fietsen.”

Drogredenering

Maar volgens mobiliteitsexpert Dirk Lauwers (Universiteit Antwerpen) zijn dit drogredeneringen en staat dit haaks op het beleid dat men beweert te willen voeren. “Deze parking zal hoe dan ook meer wagens naar het centrum lokken. Dat is niet alleen een fout signaal van het stadsbestuur, het zal ook de nu rustige fietsstraten als de Lange Nieuwsstraat opnieuw veel drukker en onveiliger maken.” De redenering dat de parking de parkeerdruk in omliggende straten moet tegengaan, is volgens Lauwers een drogredenering. “Behoud het straatparkeren in de omgeving aan de bewoners zoals in het bestuursakkoord staat en doe de bezoeker aan de Handelsbeurs andere oplossingen zoeken, die zijn trouwens voorhanden. Zo is er de nieuwe parking onder het Operaplein. Daar kan je heel gemakkelijk de tram nemen. Bovendien zijn er in de buurt al voldoende parkeergarages. Dat de stad ervoor kiest een nieuwe te openen is gewoon onbegrijpelijk.”

De gerestaureerde Handelsbeurs moet ook dienst doen als evenementenhal
Klaas De Scheirder De gerestaureerde Handelsbeurs moet ook dienst doen als evenementenhal



6 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Karel Van Biezen

    Daar waar alle wereldsteden de beweging maken nr verkeersvrije centra en autoluwe steden, grijpt men in A’pen terug naar de recepten van de jaren ’70. Lijnrecht tegenover wat de experts zeggen, leven ze daar in de utopie men alle vervoersmodi kan combineren en men wel vanzelf de auto zal laten staan. Werkt uiteraard niet gezien Vlaming een echte auto-fundamentalist is. Het nog meer faciliteren van de auto zal enkel zorgen voor nog meer verkeersdruk, ten koste van zij die wel de overstap maken.

  • Frank Van den Bulck

    Er lopen hier tegenwoordig voor alles experten rond. Wat is dit nu weer, een parkingexpert of zoiets ? Oh ja, misschien weer een politiek vriendje jobbeke om nadien "wat hogerop" te geraken. Pfffff.

  • Peter Rouchet

    Laat de auto maar gerust tot in het centrum rijden! De zelfstandigen zullen dankbaar zijn! Of moet het een spookstad worden?

  • Raymond DEDEREN

    Het is simpel vanwege het beleid om de auto uit het centrum te weren doe ik nu al mijn boodschappen aan de rand,geen parking betalen en naast de winkel parkeren,heerlijk.

  • rik van dijck

    Om nog meer verloedering en leegstand in het verziekte Antwerpen tegen te gaan is het zeker nodig dat Antwerpen terug meer auto’s toelaat . Weg met de LEZ , de Antwerpse ring is op ne zucht van’t stad , als het waait komen alle uitlaatgassen zo Antwerpen binnenwaaien , dus zal er nooit een juiste meting zijn ... Laat ze maar meer mogelijkheden zoeken om Antwerpen met de auto bereikbaar te maken !!!