Enorm fileleed door afbraak bruggen aan Antwerpen-West: 1,5 uur aanschuiven

(Archieffoto)
Kristof Pieters (Archieffoto)
Het verkeer in Antwerpen-West zit fors in de knoop vanochtend in de richting van de Kennedytunnel. Weggebruikers moeten rekening houden met een extra wachttijd van ongeveer anderhalf uur, waarschuwt het Vlaams Verkeerscentrum. Oorzaak van de files zijn werken in het kader van de Oosterweelverbinding. De Liefkenshoektunnel is tot morgenavond tolvrij gemaakt.
Je cookie instellingen zorgen ervoor dat deze inhoud niet getoond wordt.
Pas je cookie instellingen aan.

Op de Antwerpse Linkeroever breekt een aannemer deze week de twee bruggen af aan het knooppunt Antwerpen-West, die de verbinding maken van de E17 naar de R1/E34 en van de R1/E34 naar de Kennedytunnel. De werken gingen gisterenavond van start en duren nog tot maandagochtend.

Vanaf 20 augustus moet er gedurende drie jaar op versmalde rijstroken worden gereden over tijdelijke bruggen en wegen met veilige rechtse in- en uitvoegstroken. In de zomer van 2025 zou het nieuwe knooppunt klaar zijn.

Tot en met maandag moet men rekening houden met ernstige hinder

Peter Bruyninckx van het Vlaams Verkeerscentrum

“De werkzaamheden laten zich voelen in de wijde regio Antwerpen, met fikse files en hoge wachttijden op de E17 richting de Kennedytunnel”, bevestigt Peter Bruyninckx, woordvoerder van het Vlaams Verkeerscentrum, de verkeersellende van deze ochtend.

Omleiding

Ook op de Antwerpse ring komende uit het noorden en op de E313 vanuit de Kempen en Limburg zit het verkeer in het slop. “De hinder ligt in de lijn van de verwachtingen, we hadden hiervoor gewaarschuwd”, voegt hij toe. “Tot en met maandag moet men rekening houden met ernstige hinder”, waarschuwt Bruyninckx nog. Hij roept op om de omgeving te vermijden indien mogelijk.

Omrijden kan via de R2 in de haven, waar de Liefkenshoektunnel nog tot morgenavond tolvrij is gemaakt. Over langere afstand tussen Limburg/Luik en Gent wordt het verkeer omgeleid via Brussel. Hetzelfde geldt voor verkeer tussen Antwerpen en Rijsel.

Oosterweel

Het knooppunt Antwerpen-West wordt in het kader van de Oosterweelverbinding volledig hertekend, onder meer om de veiligheid ervan sterk te verbeteren. In juli werden al nieuwe bruggen geplaatst voor een knooppunt dat tijdelijk de functie van Antwerpen-West kan overnemen. Deze week gaan dus twee bestaande bruggen van Antwerpen-West tegen de vlakte, met het nodige fileleed tot gevolg.

De afbraakwerken zullen zowel overdag als ‘s nachts gebeuren om tijd te winnen. Buurtbewoners hebben oordopjes gekregen tegen mogelijke geluidshinder.




16 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • marleen vos

    3 maand mocht niemand buiten!!! 3 maand hadden de wegenwerken tijd met hopen zonder veel verkeer!! Hopeloos Antwerpen zalt altijd zijn

  • BART ROTTY

    Dè oplossing is hier reeds een paar keer geopperd. Met had de E34 moeten verbinden met de E19 en de Liefkenshoektunnel verplichten voor alle vrachtverkeer. Ontlasting van de Antwerpse Ring met 75% Fileleed opgelost voor een minieme fractie van de prijs die nu betaald wordt. Belgische beleidsmakers zijn het opperhoofd van onkunde. Het kan niet anders dan dat er geld, veel geld her en der blijft kleven...

  • Guido Swerts

    Typisch Belgie,dit doen ze allemaal tijdens de drukste periode van het jaar.

  • Patrick Marinus

    Johan Verstraeten, daar had ik het in het begin ook moeilijk mee. Nu ik het gewend ben, moet ik toegeven dat het makkelijker is. Antwerpen noord en zuid waren al tientallen jaren vaste begrippen voor de inwoners, nu is daar oost en west bijgekomen.Ik vind dit makkelijker om je te oriënteren. Dat zouden (naar Amerikaans model) ook moeten invoeren in andere grote steden. Brussel noord en zuid bestaan al. Het is even aanpassen maar dan is het veel makkelijker. Vind ik...

  • Ludovic De Beuckeleer

    het cheauvenisme van Antwerpen heeft geleid tot dit , bij de aanleg van de ring moest en zou het verkeer langs Antwerpen komen , verbind eerst de E34 met de E 19 en de helft van het vracht verkeer komt niet meer langs Antwerpen waar ze nu gewoon voorbij rijden, een grote bende prutsers zijn het daar.