Editors-frontman Tom Smith promoot Antwerpse mode: nieuwe campagne ‘Dressed By Antwerp’ wereldwijd gelanceerd

Editors-frontman Tom Smith en olympisch kampioen Elodie Ouedraogo zijn de gezichten van een nieuwe campagne om Antwerpen als modestad in de verf te zetten.
Dirk Laenen Editors-frontman Tom Smith en olympisch kampioen Elodie Ouedraogo zijn de gezichten van een nieuwe campagne om Antwerpen als modestad in de verf te zetten.
Editors-frontman Tom Smith en olympisch kampioene Elodie Ouedraogo zijn de gezichten van een nieuwe campagne om Antwerpen als modestad in de verf te zetten. De ambassadeurs van ‘Dressed by Antwerp’ zijn in binnen- en buitenland in creaties van Antwerpse modestudenten te bewonderen.

Antwerpen wordt wereldwijd als modestad geroemd. Het hoeft niet te verbazen dat internationale sterren zich wat graag in creaties van Antwerpse ontwerpers hullen. De Britse actrice Tilda Swinton draagt bijvoorbeeld Haider Ackerman en de Amerikaanse rapper Kanye West is fan van Vetements, waarvoor Demna Gvasalia ontwerpt. Voormalige first lady Michelle Obama wordt in creaties van Dries Van Noten gespot. Van Noten kan ook zangeres Beyoncé bekoren. Zij plaatste vorige week op Instagram een foto van zichzelf in een psychedelische outfit van de bekende Antwerpse ontwerper.

Een foto die is geplaatst door Beyoncé (@beyonce) op

1 stad, 1.400 modebedrijven

Uit een studie van de Antwerp Management School (AMS) blijkt dat Antwerpen met de mode-industrie een belangrijke economische troef in handen heeft. Onderzoekers bestudeerden gegevens uit 2013 en telden toen meer dan 1.400 modebedrijven in de stad. Samen waren deze bedrijven goed voor een omzet van 1,29 miljard euro en een toegevoegde waarde van 300 miljoen euro.

Om Antwerpen extra in de verf te zetten als modestad, is een nieuwe gloednieuwe campagne gelanceerd: Dressed by Antwerp. Schepen voor Economie Claude Marinower (Open Vld): “Met de campagne willen we enerzijds onze modereputatie bij (internationale) mode- en shoppingliefhebbers versterken. Anderzijds willen we ook de (internationale) modehuizen en retailers overtuigen om zich te vestigen in een modestad met mondiale invloed en ruime afzetmarkt.”

Maar wat is een promotiecampagne zonder een bekende kop? Daarom heeft de stad twee bekende gezichten gestrikt: Tom Smith, de zanger van de Britse rockband Editors, en Elodie Ouedraogo, voormalig atlete en olympisch medaillewinnaar. Voor Dressed by Antwerp poseerden zij in creaties van de modestudenten Shuting Qiu (China), Nick Haemels (België) en Julia Ballardt (Duitsland), masterstudenten aan de Modeacademie. 

Internationale luchthavens

De foto’s van Tom Smith en Elodie Ouedraogo zijn vanaf vandaag op posterformaat te zien op internationale luchthavens en treinstations. Ook in Antwerpen zijn de twee bekende gezichten te bewonderen. Zo prijkt er een gevelbrede banner in de Huidevettersstraat. In aanloop naar de modeshow van de Modeacademie begin juni 2019, zal de campagne nog meer in de stad zelf te zien zijn. 

Tom Smith, die al ontwerpen van Dries Van Noten op het podium droeg, is alvast enthousiast. “Ik bewonder het dat de stad Antwerpen haar modescene in de spotlights zet”, zegt hij. “Dat klopt helemaal bij het beeld dat ik van de stad heb. Er is hier een speciale vibe: minder evidente, avant-garde ideeën in de kunsten worden hier omarmd.”

Fier

Ook Elodie Ouedraogo, die met 42I54 een eigen modelabel is begonnen, is fier dat ze de Antwerpse mode mag promoten. “Het wordt vaak in eigen land onderschat hoe beroemd Antwerpen eigenlijk is in de internationale modescene. Maar de Modeacademie heeft zoveel talent voortgebracht, tal van grote modehuizen hebben Belgen of ontwerpers uit onze Academie binnengehaald.”




Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.