Duitsers zijn LEZ-boetekampioenen: meer dan 6.600 oosterburen begingen in februari overtreding

Uit de meest recente cijfers blijkt dat Duitsers, gevolgd door Fransen en Polen, de meeste overtredingen maken

Aan de Groenendaallaan, vlakbij de Antwerpse wijk Luchtbal, staat het LEZ-verkeersbord zelfs verstopt achter een reclamepaneel.
Laenen Aan de Groenendaallaan, vlakbij de Antwerpse wijk Luchtbal, staat het LEZ-verkeersbord zelfs verstopt achter een reclamepaneel.
Buitenlandse chauffeurs zijn onvoldoende op de hoogte van de lage-emissiezone (LEZ) in Antwerpen. Duitsers, gevolgd door Fransen en Polen, maken de meeste overtredingen. Het stadsbestuur vraagt de Vlaamse overheid daarom om de duidelijkere, meertalige LEZ-wegsignalisatie.

De LEZ is in februari 2017 ingevoerd om de luchtkwaliteit op te krikken. Té vervuilende diesels en benzinewagens mochten de stad - binnen de Singel, maar ook een groot stuk van Linkeroever - niet meer binnen. Wie de LEZ inrijdt, wordt automatisch gecontroleerd via slimme camera’s.

De stad Antwerpen verleent de LEZ-conforme voertuigen met een Belgische nummerplaat automatische toegang. Ook Nederlanders hoeven hun wagens (die aan de voorwaarden voldoen) niet te registreren. Antwerpen krijgt immers informatie uit het Nederlandse kentekenregister.

Incassobureau

Van alle andere buitenlandse chauffeurs verwacht de stad dat ze hun voertuig tijdig, en ten laatste 24 uur nadat ze de LEZ binnenrijden, registreren. Gebeurt dat niet, dan begaat de chauffeur een overtreding. Dankzij gegevensuitwisseling kan de stad de boetes in Nederland en Frankrijk effectief innen. In de andere landen gebeurt de inning via een incassobureau.

Eigenlijk moet het probleem Europees geregeld worden. Alle lidstaten van Europa zouden de kentekengegevens via een centrale databank met elkaar moeten kunnen delen

Schepen Tom Meeuws

Ruim twee jaar na de invoering zijn nog té weinig (voornamelijk buitenlandse) chauffeurs op de hoogte van de LEZ, zo blijkt uit cijfers van het kabinet van Antwerps schepen voor Leefmilieu Tom Meeuws (sp.a). In februari 2019 (de meest recente statistieken) begingen liefst 6.612 wagens met een Duitse nummerplaat een overtreding. Dat is een stijging van 37,4% ten opzichte van januari 2019. Frankrijk (4.176), Polen (2.662), België (1.745), Groot-Brittannië (1.575) en Nederland (828) maken het rijtje verder af.

“Met onder meer advertenties in zoekmachines, meldingen op routeplanners, informatiestickers op parkeerautomaten, informatieverstrekking in onze hotels, het uitdelen van brochures leveren we zeer veel inspanningen om buitenlandse chauffeurs zo goed mogelijk te informeren”, zegt schepen Tom Meeuws. “Toch stellen we vast dat té weinig mensen weten dat ze een boete kunnen vermijden door hun wagen simpelweg te registreren. Nochtans kan dat tot 24 uur nadat ze de LEZ hebben verlaten.”

Grotere LEZ-borden gevraagd

De stad Antwerpen wijt het hoge aantal overtredingen deels aan het feit dat de buitenlandse chauffeurs onvoldoende vertrouwd zijn met het LEZ-verkeersbord en de huidige wegsignalisatie. Het stadsbestuur heeft Vlaams minister voor Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) daarom gevraagd om de wegsignalisatie op de grote invalswegen en langs de snelwegen te verbeteren. Men vraagt onder meer grotere LEZ-borden, duidelijkere, meertalige infoborden en verbeterde voorsignalisatie.

“We zijn ervan overtuigd dat betere wegsignalisatie kan helpen”, zegt Tom Meeuws. “Maar eigenlijk moet het probleem Europees geregeld worden. Alle lidstaten van Europa zouden de kentekengegevens via een centrale databank met elkaar moeten kunnen delen.”

De woordvoerder van minister Weyts laat in een reactie weten dat het verzoek van de stad Antwerpen om verbeterde LEZ-signalisatie “vanzelfsprekend welwillend bekeken zal worden”.




3 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • sven raets

    Schaf die verdoken belasting eens af want als je betaalt mag je wel binnen met een vervuilende diesel dus dan vervuil je niet ? Mensen die geen nieuwe auto kunnen kopen die voldoet aan de strenge lez norm die kunnen de stad niet meer in, net zoals ik en mijn vrouw die blind is en niet ver kan stappen. Gelukkig kunnen we waar we wonen gewoon registreren maar wat met andere steden zoals brussel en gent ? Dan kunnen we binnen een aantal jaar nergens meer binnen want geen geld voor nieuwe auto !

  • John Murrath

    waarom moeten wij weeral meerdere talen gebruiken om vreemde bezoekers iets te leren.als wij in het buitenland zijn staat ook alles maar in de taal van het land (of hoogstens engels )vermeld

  • MARCELLA VAN DAM

    en wij zijn de verplichte winterbanden beu...