De Pokémon Go van de sms'jes

ANTWERPSE BERICHTENDIENST CHESTNOTE AL GELANCEERD IN 25 LANDEN

Oprichters Peter Wellens en Tom Le Clef.
RV Oprichters Peter Wellens en Tom Le Clef.
De Antwerpse berichtendienst Chestnote scheert hoge toppen. In een maand tijd is de service gelanceerd in 25 landen en werden er al 50.000 berichtjes mee verstuurd. "Onze app wordt wel eens de Pokémon Go van de sms'jes genoemd", zegt oprichter Peter Wellens.

Wat ooit begon als een 'na-de-dood'-app is ondertussen uitgegroeid tot een berichtenservice voor jong en oud. Het opzet is in principe simpel maar het werd nog nooit ontwikkeld. Iedereen die wil kan een bericht sturen naar vrienden of familieleden, met daaraan verbonden een tijdslot en een locatie. Berichten kunnen dus enkel geopend worden na een bepaald uur en op een bepaalde locatie.

Een foto kan je verzenden met een bepaald tijd- en plaatsslot.
Screenshots Chestnote Een foto kan je verzenden met een bepaald tijd- en plaatsslot.

Digitaal testament

"Het idee komt van mijn zakenpartner Tom Le Clef. Hij maakte het mee dat hij een homevideo maakte voor de huwelijksverjaardag van de grootouders. Tussen het opnemen van de video en het effectief vertonen van de video, stierf één van deze bevriende koppels. Dat bracht hem achteraf op een idee. Hij wilde een app ontwikkelen om een soort van digitaal testament achter te laten voor vrienden en familie. Berichtjes die pas na een bepaalde tijd beschikbaar zouden zijn, berichtjes naar de toekomst dus", vertelt Wellens. "Ik vond dat een heel goed idee, we moesten alleen weg van de begrafenissfeer en de locatie was voor mij een leuk extra element. Ondertussen wordt de app gebruikt als echte berichtendienst met allerlei doeleinden."

Snel

Peter liet er zijn eigen job voor achter en samen zochten ze vervolgens investeerders en partners. De app werd de voorbije maand gelanceerd in 25 landen. "Dat was echt niet de bedoeling. We hebben geen aandacht geschonken aan de effectieve lancering, het was dezelfde dag als de aanslag in Nice, wat logischerwijs alle aandacht opeiste. We wilden eerst rustig groeien en niet uit onze voegen barsten. Maar het ging allemaal zo snel. Iemand heeft ons online de Pokémon Go van de sms'jes genoemd, wat eigenlijk wel een goeie vergelijking is, en zo is de bal aan het rollen gegaan. Op een gegeven moment waren we zelfs trending in de app-store. We hebben dus onmiddellijk moeten investeren in extra servers want wat we echt moeten vermijden is dat het systeem plots plat ligt."

Stadsgids

De app boekte vorig jaar al succes voor zijn lancering bij het Websummit in Dublin. Daar werd de app verkozen als één van de top apps om naar uit te kijken. "Dat was een bevestiging dat we op de goede weg zaten. Ondertussen blijkt dat ook uit de reacties. Mensen gebruiken de app wel op heel diverse manieren, manieren die we zelf nooit verwacht hadden. Zo zijn er die het gebruiken als dating-app, als een verlengde van Tinder. Maar ook als een soort stadsgids. Een vriend die ik in Praag bezocht maar toevallig moest werken, had een hele route uitgestippeld met adresjes en weetjes via Chestnote. Mensen zijn echt creatiever dan we zelf hadden gedacht."


De app is gratis te downloaden en te gebruiken.