De knip: verlaten stad, verzadigde rand

VERKEER LOOPT TIJDENS EERSTE ECHTE OCHTENDSPITS VAST OP VIJF PUNTEN

Luchtbeeld aan de knip op de hoek van de Frankrijklei met de Maria-Theresialei om acht uur vanochtend. De communicatie van het stadsbestuur om van de Leien weg te blijven heeft zijn effect duidelijk niet gemist.
Frederik Lizen Luchtbeeld aan de knip op de hoek van de Frankrijklei met de Maria-Theresialei om acht uur vanochtend. De communicatie van het stadsbestuur om van de Leien weg te blijven heeft zijn effect duidelijk niet gemist.
De knip in de Leien heeft gisterenochtend haar vuurdoop met wisselend succes doorstaan. De binnenstad oogde verlaten, de rand raakte verzadigd met lange files aan de afritten van de Ring en de invalswegen tot gevolg. Enkele zwarte punten, zoals de Waaslandtunnel en de Noorderlaan, blijven een struikelblok.

De bestuurders die Antwerpen willen binnenrijden zijn verwittigd en dat is duidelijk voelbaar. Op de Luchtbal rijden we mee met busschauffeur Louis Staelens (73) en juf Lise, die elke dag enkele kinderen oppikken op Linkeroever, in de binnenstad en in Berchem om ze dan op de Luchtbal aan de schoolpoort af te zetten. Onderweg botsen we op vijf pijnpunten.


7.15 uur: We zijn welgeteld vijf minuten onderweg vanuit de Columbiastraat wanneer we de eerste 'knip'-effecten voelen. Vanaf de IJzerlaan gaat het stapvoets op de Noorderlaan richting de Waaslandtunnel. We moeten een jongetje oppikken aan de Halewijnlaan op Linkeroever, een alternatief voor de Waaslandtunnel is er dus niet. Het kost ons welgeteld 38 minuten om op de Halewijnlaan te geraken.


STAD ZEGT: de Waaslandtunnel is voor lokaal verkeer, we hopen dat automobilisten een andere weg kiezen.


7.48 uur: We zetten van de Halewijnlaan koers naar 't Steen. Het verkeer moet via één rijstrook om de Waaslandtunnel in te rijden. Op de Charles de Costerlaan is de situatie ondertussen dramatisch. Per groen licht kunnen er slechts een handvol auto's door richting stadscentrum. Dankzij een vrije busbaan kan onze bus snel met het groene licht mee en gaan we relatief vlot de Schelde onder. Na de tunnel buigen we links af op de Leien en via de Koeikensgracht en de Brouwersvliet zijn we 12 minuten later aan het Steen.


STAD ZEGT: de Park and Ride Linkeroever blijft onderbenut. We benadrukken dat er genoeg parkingplaats is en de aansluiting met het openbaar vervoer perfect werkt. De Waaslandtunnel is ook géén optie voor verkeer dat zo noordwaarts richting Ekeren en verder wil geraken. Die mensen moeten de Liefkenshoek- of Kennedytunnel gebruiken.


8.00 uur: Van 't Steen moeten we naar Berchem, de Uitbreidingstraat en de Arthur Sterckstraat. Onze weg loopt via de Kaaien, waar het verkeer vlot zijn weg vindt. Dat geldt tenminste voor ons, want in tegengestelde richting (zuid naar noord) is het aanschuiven geblazen. Vanaf het MuHKA tot aan de Brouwersvliet moeten automobilisten geduld oefenen. We draaien aan de Bolivarplaats de Singel op richting Grote Steenweg. Ook daar kunnen we gezwind doorrijden.


8.20 uur: Aangekomen aan de Arthur Sterckstraat. Nu moet de chauffeur zijn weg terugvinden naar de Luchtbal. Normaal rijdt hij via de Statiestraat naar de Plantin en Moretuslei naar de Leien. Hij is voldoende op de hoogte en rijdt dus niet door de stad maar kiest met aan bang hartje voor de Singel. Maar die vrees blijkt onterecht. Via De Singel gaat het vlot tot aan de Plantin en Moretuslei. Daarna is het wel aanschuiven geblazen. Tot aan de Sinksenfoor gaat het stapvoets. De wegenwerken aan de Turnhoutsepoort veroorzaken een flessenhals. Verschillende chauffeurs maken een U-bocht over de berm.


STAD ZEGT: Een moeilijk punt. Vanaf juli zouden de werken daar ook klaar moeten zijn, we vragen nog even geduld.


8.55 uur: We zijn aan de Sinksenfoor geraakt. De Noordersingel gaat vlot, via de IJzerlaan draaien we op de Noorderlaan richting Luchtbal. De Noorderlaan staat op de dat moment vast vanaf Ekeren. De spits is in volle gang, verschillende afritten op de Ring, zoals Merksem en Linkeroever, worden ook tijdelijk afgesloten omdat het verkeer niet meer weggeraakt.


9.03 uur: De kinderen staan op school, na een lange rit. Een half uur te laat. De chauffeur besluit prompt om de komende dagen tien minuten vroeger te vertrekken. En alhoewel zijn bus maar 75 kilometer per uur haalt, neemt hij vanaf nu de Ring.

Buschauffeur Louis Staelens en juf Lise vervoeren schoolkinderen van Linkeroever naar Luchtbal. Onze reporter reed mee.
Nina Bernaerts Buschauffeur Louis Staelens en juf Lise vervoeren schoolkinderen van Linkeroever naar Luchtbal. Onze reporter reed mee.
Op de Noorderlaan gaat het stapvoets richting Waaslandtunnel.
Nina Bernaerts Op de Noorderlaan gaat het stapvoets richting Waaslandtunnel.