Chauffeurs kiezen er zelf voor om 's nachts zout te strooien

De eerste nachtvorst is een feit. In Antwerpen staan verscheidene diensten paraat om de Antwerpse wegen en fietspaden sneeuw- en ijzelvrij te houden. "De Antwerpenaar kan gerust zijn, wij zijn er klaar voor", klinkt het bij de Veegdienst. Alle chauffeurs die 's nachts uitrijden, zijn overigens vrijwilligers.

Afgelopen nacht reed de Antwerpse Veegdienst opnieuw uit om de bruggen in Antwerpen preventief te strooien. Op de wegen en fietspaden was dat nog niet nodig. Toch staan de Antwerpse strooidiensten paraat om meteen in actie te kunnen komen. "Voor het sneeuw- en ijzelvrij houden van de straten hebben we driehonderd vegers en honderdvijftig werknemers van de Groendienst en de Wegendienst ter beschikking. Daarnaast leveren ook andere stadsdiensten, zoals Stadsontwikkeling, Stadsreiniging en de brandweer, de nodige inspanningen. Zo staan altijd 23 chauffeurs paraat om uit te rijden", vertelt Caroline Bastiaens (CD&V), schepen voor Stads- en Buurtonderhoud.


Elke middag zitten de verantwoordelijke diensten samen om de weersvoorspellingen te bekijken. "We werken met een meteo-app die continu een update geeft van de voorspelling. 's Middags beslissen we of we uitrijden. Rijden we niet uit, dan kunnen we 's nachts nog altijd opgeroepen worden door de politie. Dan rijdt onze chauffeur meteen naar de aangegeven locatie om te strooien", legt Heleen Verdijck uit, werkleider van de Veegdienst.


De stad heeft veertien strooiwagens ter beschikking en 1.208 ton strooizout. "Dat zou voldoende moeten zijn en anders kunnen we heel gemakkelijk aan nog eens 2.000 ton geraken. De Antwerpenaar kan gerust zijn", lacht Heleen.

Pekel voor fietspaden

Door het toenemend aantal fietsers heeft de stad extra aandacht voor de fietspaden. Om de fietspaden ijzelvrij te maken, gebruikt de Veegdienst pekel. "Strooizout werkt pas wanneer er over wordt gereden. Daarom gebruiken we voor fietspaden een vloeibare zoutoplossing. Een pekelstrooier heeft vooraan een borstel die het ijs breekt en de zoutvloeistof wordt er nadien over gestrooid", legt Heleen uit. In de opslagruimtes ligt een 70.000 liter pekel klaar om de fietspaden ijsvrij te houden.


De winterdienst bestaat volledig uit mensen die zich vrijwillig hebben opgegeven om 's nachts uit te rijden. "Niemand wordt verplicht zich op te geven", besluit Heleen. (ADA)