Busreizenbedrijf PAM Vermeulen failliet

GEBREK AAN COMFORT BIJ AANGEBODEN VAKANTIES NEKT ANTWERPS ICOON

De rolluiken van PAM Vermeulen blijven gesloten. Woensdag is de reisorganisatie officieel failliet verklaard.
Klaas De Scheirder De rolluiken van PAM Vermeulen blijven gesloten. Woensdag is de reisorganisatie officieel failliet verklaard.
De reissector schrikt niet van het faillissement van PAM Vermeulen, een écht Antwerps icoon. "Het einde van een aangekondigde dood", stelt hoofdredacteur van Travel Magazine Robrecht Willaert. "De autocarreizen floreren net, maar de klanten willen wel comfort en kwaliteit. Op dat vlak is PAM Vermeulen blijven stilstaan."

De geschiedenis van busreizenorganisator PAM Vermeulen gaat terug tot het eerste kwart van vorige eeuw. De familie Vermeulen richtte in 1927 in haar thuisstad de firma op. "Het was toen één van de drie grootste spelers in de grootste Vlaamse stad. Zeg maar meteen van Vlaanderen", vertelt Robrecht Willaert. "Je had VTB Reizen dat intussen is opgeslokt door Jetair Reizen en Wirtz Reizen. Die laatste aan het Centraal Station bestaat nog steeds."


Bij het overlijden van de laatste Vermeulen kwam de toenmalige marktleider in de autocarreizen begin jaren 2000 in handen van een Kempische verzekeringsmakelaar.


"In 2009 dook Eddy Hernould (65) dan op", zegt Willaert. "Hij bracht met Skiworld al jaren goedkope skivakanties op de markt." Niemand die het logo van Skiworld in het Antwerpse straatbeelden kon missen. Zelfs op vuilbakken in 't stad. De flamboyante zakenman werd wel eens omschreven als 'de man die de Belgen leerde skieën'." Aan ambitie geen gebrek. "Hernould wilde de grootste touroperator van ons land worden met de fusie van Sunworld/Mediterra, maar kort na de zomer van 2010 volgde het bankroet van Sunworld. Sindsdien is het niet beter gegaan."


Skiworld werd weggedrukt door Skikot (van Sunweb). "En het is cru om te zeggen, maar bij PAM Vermeulen sterven de klanten af", vindt Willaert. "Niet omdat reizigers online boeken en alles zelf regelen. De andere busboeren hebben intussen niet stilgezeten. Integendeel. De vijftigplussers die geen zin hebben op in een vliegtuig van een lage kostenmaatschappij gepropt te worden met een veel te kleine valies, kiezen wel voor een autocar. Voor de gezelligheid, maar die moet comfort bieden. Zoals televisietoestellen en wifi. En wat belangrijk is: een goede reisbegeleiding. Dat zijn essentiële onderdelen. Kijk maar naar Begonia, De Zigeuner of Rantour. Die doen het wel erg goed."


PAM Vermeulen en Hernould keken toe hoe dat segment veranderde, maar het bedrijf groeide zelf niet mee. De laatste jaren had het ook geen eigen bussen meer. "Daarom is dit het einde van een aangekondigde dood."

Kos