Beleef het perfecte aperitief

NIEUWE POP-UP COCKTAILBAR GEOPEND IN JORDAENSHUIS

Professor Malaika Brengman op het binnenplein van de cocktailbar. Dat is ingericht in witte en rode kleuren en van planten voorzien om de zintuigen optimaal te prikkelen.
Klaas De Scheirder Professor Malaika Brengman op het binnenplein van de cocktailbar. Dat is ingericht in witte en rode kleuren en van planten voorzien om de zintuigen optimaal te prikkelen.
Een nieuwe pop-up cocktailbar heeft zijn deuren geopend in het Jordaenshuis in Antwerpen. Tot 30 juni vinden er tal van evenementen plaats, maar klanten kunnen er vooral beléven hoe het perfecte aperitief smaakt en hoe het àlle zintuigen prikkelt.

De nieuwe pop-up bar 'Gaspare, la piazza dell'aperitivo', vind je twee maanden lang in het historische Jordaenshuis in de Reyndersstraat in Antwerpen. Bezoekers krijgen een sfeervol plein met terras, een typisch Italiaanse kiosk, een loungebar, een foodcorner en een aperitiefshop. De bezieler achter de pop-up bar, de Italiaanse likeurproducent Campari, liet daarvoor academisch onderzoek doen naar de ideale setting voor haar twee klassiekers. De piazza is afgestemd op het drinken van een 'Campari Tonic' en de lounge is afgestemd op het nuttigen van de nog iets meer bittere 'Negroni' (Campari, gin en rode vermout).

In de cocktailbar serveert met Campari Tonic.
Klaas De Scheirder In de cocktailbar serveert met Campari Tonic.

Sfeer

Malaika Brengman, professor Marketing & Consumentengedrag aan de VUB, verdiepte zich in de zintuiglijke associaties die consumenten maken bij een bitter aperitief. "De omgeving waarin we een aperitief drinken, heeft een invloed op hoe we de smaak ervaren. Zo kunnen kleuren bepaalde emoties oproepen, geluiden een sfeer versterken of geuren ons in een specifieke stemming brengen. Alle zintuigen hebben zo hun impact op de beleving van een aperitief."


In Gaspare wordt dan ook niets aan het toeval overgelaten: van de kleuren en texturen in het interieur over de muzikale stemming op het terras tot de bijhorende hapjes. "We hebben de associaties van de focusgroepen van consumenten getoetst aan de hand van wetenschappelijke literatuur. Er wordt vandaag uitgebreid onderzoek gedaan naar consumentengedrag, zoals welke sferen welke emoties oproepen of welke zintuiglijke prikkels elkaar versterken in de smaakbeleving." Cocktailexperts baten de piazza en de lounge uit en creëren experimentele cocktails, afgestemd op de zintuiglijke bevindingen van het VUB-onderzoek.