Arcadis en Tractebel mogen nieuwe Tijsmanstunnel ontwerpen

De Tijsmanstunnel is een essentiële schakel in de haven.
Marc De Roeck De Tijsmanstunnel is een essentiële schakel in de haven.
Het ontwerp van een tweede Tijsmanstunnel, onderdeel van de R2 door de haven, is gegund aan de internationale studie- en ingenieursbureaus Tractebel en Arcadis. Dat deelt Lantis, bouwheer van de Oosterweelverbinding, mee. De bestaande Tijsmanstunnel uit 1967 is verzadigd. Een bijkomende tunnel onder het Kanaaldok moet het verkeer vlotter doen lopen.

Tractebel en Arcadis gaan nog deze maand aan de slag als Tijdelijke Vereniging ElisAnt. Die moet de studies, het ontwerp, de begeleiding en het projectmanagement van de bouw van een tweede Tijsmanstunnel uitwerken. “De samenwerking Lantis-ElisAnt is digitaal georganiseerd, zodat werken op afstand tijdens de corona-epidemie perfect mogelijk is”, luidt het.

Schakel in haven

De oude Tijsmanstunnel, die ook na de afwerking van de extra tunnel open blijft, is een cruciale schakel van de R2 ten noorden van Antwerpen. Die snelweg omvat verder ook de Liefkenshoektunnel en de Beverentunnel. De capaciteit van 2x2 rijstroken in de bestaande tunnel volstaat niet meer. De weefbewegingen en snelheidsverschillen veroorzaken onveilige situaties. Bovendien moet de tunnel ook grondig worden gerenoveerd. Die klus kan uiteraard pas na de opening van de nieuwe Tijsmanstunnel worden uitgevoerd.

Complex

Jef Ickmans van TV ElisAnt noemt de studie complex. “Ze bevat uitdagingen op het vlak van mobiliteit, leefbaarheid en verkeersveiligheid. Maar we gaan met alle knowhow in huis de puzzel kunnen leggen.”

Luc Hellemans, algemeen directeur van Lantis, voegt eraan toe dat de capaciteit en expertise van Arcadis en Tractebel de doorslag gaven om voor hen te kiezen.

Voor een precieze timing is het nog te vroeg. De bouw van de nieuwe tunnel zou in principe rond 2024 moeten kunnen beginnen.