Antwerpse haven zit Rotterdam op de hielen

De haven van Antwerpen zit Rotterdam op de hielen als grootste containerhaven van Europa. Rotterdam presenteerde gisteren de jaarcijfers en die vielen opnieuw tegen. " Hoe doen de Vlamingen dat toch?", vraagt men zich in Nederland af.

Antwerpen sloeg in 2016 voor het eerst meer dan tien miljoen containers over. Bovendien is de tweede haven van Europa snel onderweg om nummer één, Rotterdam (ongeveer 12 miljoen containers), in te halen. Waar Antwerpen elk jaar ruim groeit, moet Rotterdam het elk jaar met iets minder containeroverslag doen.Om die kentering ongedaan te maken, kijkt men in Rotterdam nieuwsgierig naar de werkwijze van de Antwerpse haven. "Zonder de verdieping van de Westerschelde was Antwerpen als tweederangshaven weggedeemsterd", zegt Dirk Oellibrandt, de voorzitter van CEPA, in het Nederlandse dagblad Trouw. "Ook ná het baggerwerk werd lang gedacht dat Antwerpen 's werelds grootste containerschepen niet kon ontvangen. Vooral Hamburg en Zeebrugge profiteerden. Maar Zeebrugge ontvangt inmiddels vrijwel geen containerschepen meer, Hamburg lijdt onder de ondiepe Elbe."


Niettemin moeten schepen tientallen kilometers kronkelen over de Schelde, terwijl ze in het aan zee gelegen Rotterdam hun containers direct kwijt kunnen. Waarom dan toch naar Antwerpen? "Pak er een landkaart bij", zegt Luc Arnouts van Havenbedrijf Antwerpen, "en teken met een passer cirkels rond Antwerpen en rond de Maasvlakte. Die tweede cirkel zal heel veel zeewater omvatten. Antwerpen heeft een enorm oppervlak voor industrie en logistiek: 13.000 hectare." Geen Europese haven heeft zoveel pakhuizen als Antwerpen: 6,1 miljoen vierkante meter. "Daardoor zijn wij heel servicegericht en creëren wij waarde. Containers worden uitgeladen, de producten op pallets gezet en gecertificeerd." (PJBA)