Antwerpse gouverneur Cathy Berx na dramatische ongevallencijfers: “Verbied hoofdtelefoons en oortjes op de fiets”

Archiefbeeld.
Geert De Rycke Archiefbeeld.
Het aantal verkeersdoden in Vlaanderen is in één jaar tijd met 23 procent gestegen. Die statistieken stemmen provinciegouverneur Cathy Berx intriest. Naast nultolerantie voor alcohol, drugs en overdreven snelheid, pleit ze ervoor het gebruik van hoofdtelefoons of oortjes bij fietsers te verbieden.

De cijfers die het verkeersveiligheidsinstituut VIAS donderdag presenteerde, schetsen een somber beeld. In één jaar tijd steeg het aantal verkeersdoden in Vlaanderen met 23 procent. In de provincie Antwerpen ging het in absolute cijfers van 29 doden in de eerste helft van 2018, naar 41 in 2019. “De statistieken zijn ronduit dramatisch”, reageert provinciegouverneur Cathy Berx, die tevens voorzitter is van het Vlaams Forum Verkeersveiligheid. “Het is beschamend dat we er niet in slagen om rond verkeersveiligheid een mentaliteitswijziging tot stand te brengen. Scandinavische landen en Polen lukken daar wél in.”

Berx wierp zich in het verleden al op als een felle voorvechter van een nultolerantie voor alcohol, drugs en overdreven snelheid in het verkeer. Ook de mentaliteit en de pak- en strafkans moeten dringend anders, vindt Berx.

Cathy Berx
Klaas De Scheirder Cathy Berx

Hoofdtelefoons en oortjes

Berx vindt dat zwakke weggebruikers, en niet alleen de automobilisten, op hun verantwoordelijkheden in het verkeer moeten gewezen worden. In dat opzicht vindt de gouverneur dat hoofdtelefoons en oortjes op de fiets verboden moeten worden. “Wie zich in het verkeer begeeft, moet oog en oor hebben voor de andere weggebruikers”, zegt Berx. “Verkeer is communiceren en alert reageren. Dat veronderstelt concentratie, niet afgeleid zijn. Wie een hoofdtelefoon of oortjes draagt (of met een smartphone bezig is), schermt zich af van de omgeving en brengt zichzelf in gevaar. Idealiter wordt ook het dragen van de fietshelm verplicht.”

Grondige analyse

In het kader van SAVE 2.0 (een project om verkeersonveiligheid gerichter aan te pakken door een grondige analyse van alle aspecten van lokale verkeersongevallen) wil Berx ook dat na elk ongeval de buurt wordt uitgenodigd om de context te analyseren. “Buurtbewoners kennen de lokale verkeerssituatie het beste. Aan de hand van hun informatie kan de overheid sneller en gerichter ingrijpen in gevaarlijke verkeerssituaties.”




212 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Diederik Dierick

    Ik stel vast dat er veel ongevallen gebeuren na het drinken van alcohol. Ik eis dus een 0-tolerantie van alcohol voor het rijden en een verplicht alcoholslot in iedere wagen. 1 pintje of glaasje en er wordt niet gereden. Benieuwd hoeveel er daarmee akkoord zullen gaan

  • geert claes

    Inderdaad oortjes en van alles en nog wat verbieden; aandacht dient naar het verkeer te gaan. Niet alleen fietsers maar niet-handenvrij gsm gebruik in wagens : veel harder optreden (neen geen rijbewijs kwijt want ze rijden toch) maar boetes en/of auto aan de ketting. Om dat te weten heb je geen studie nodig, gewoon zelf eens rondkijken in het verkeer en vaststellen wat er allemaal gebeurt.

  • Koen Frankie

    iedereen die hier ja zegt rijd dus niet met de fiets, ik zeg dat fietser maar eens eerst leren fietsen en op te letten op de baan, GSM fabrikanten zouden best via hun motion sensor ervoor zorgen dat niemand kan gebeld worden of kan appen als men in beweging is, het is allemaal niet zo moeilijk maar de oorzaak van alle leed ben je meestal zelf, ik zeg wel meestal

  • guy vermeulen

    Auto en fiets verbieden !

  • Marissa Van Oostevelde

    Sinds ik met de fiets naar het werk ga krijg ik nog meer de kriebels van medefietsers. Als je je bedenkt dat mensen me vreemd bekijken omdat ik voorrang geef waar ik die moet geven als fietser bedenk ik me steeds hoe triest dit eigenlijk is. Als mensen er al standaard vanuit gaan "oei, een fietser ik zal maar stoppen want die komt toch doorgereden" klopt er iets niet meer. Als fietser heb je ook regels hou je er gewoon aan... geen oortjes, geen gsm, stoppen voor het rode licht, enz...