Air Antwerp vliegt met kleine vliegtuigen naar nichemarkten

De luchthaven van Deurne.
Klaas De Scheirder De luchthaven van Deurne.
Air Antwerp, de nieuwe luchtvaartmaatschappij met als aandeelhouders KLM en CityJet, wil vanop de luchthaven van Deurne met kleine toestellen naar nichemarkten vliegen. Dat zegt een woordvoerder bij de pas opgerichte vennootschap maandag. Over precieze bestemmingen is nog geen duidelijkheid.

De luchtvaartmaatschappijen KLM en CityJet willen met toestellen van 50 tot 80 zetels vliegen. “Dat zijn toestellen die de twee maatschappijen niet hebben”, zegt een woordvoerder bij de nieuwe maatschappij. “Met Air Antwerp willen ze nichemarkten bereiken die KLM en CityJet niet zelf kunnen bedienen.”

Over welke bestemmingen het gaat, wordt volgens de woordvoerder op dit moment bekeken. “Daar is nog geen beslissing over genomen.” Er zal gestart worden met één Fokker 50, een toesteltype met vijftig plaatsen dat ook door VLM Airlines in Antwerpen werd gebruikt.

Timing onduidelijk

Op dit moment loopt een aanvraag voor een vliegvergunning of AOC bij de FOD Mobiliteit, zegt de woordvoerder. Wanneer daarover een beslissing wordt genomen is onduidelijk, het is dan ook moeilijk om te zeggen wanneer er zal gevlogen kunnen worden.

“Dit is een nieuwe maatschappij met twee zeer interessante aandeelhouders”, reageert Marcel Buelens. De CEO van de luchthavens van Antwerpen en Oostende hoopt dat met Air Antwerp het gat dat VLM achterliet, kan dichtgemaakt worden. “Door de recente uitbreiding van het aanbod van TUI in Antwerpen hebben we al terrein goedgemaakt, maar we zitten nog steeds aan ongeveer 10 procent minder passagiers dan in dezelfde periode vorig jaar.” Buelens verwacht dat de vliegvergunning voor Air Antwerp tegen het najaar in orde moet zijn.

Johan Maertens gaat aan de slag als bestuurder bij Air Antwerp. Hij stond ook aan het roer bij VLM toen die maatschappij vorige zomer in vereffening ging. Bij Air Antwerp zijn op dit moment nog enkele andere ex-werknemers van VLM aan de slag, om te helpen bij voorbereidende werken.




1 reactie

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Carl Vangenechten

    Onze wegen zitten overvol en investeren in meer wegen lost het mobiliteitsprobleem niet meer op. De grote luchthavens nog groter maken kan wel voor het intercontinentaal vervoer een oplossing zijn maar niet voor korte afstanden. De kleinere lokale luchthavens moeten dus dringend uitgebreid worden. In Charleroi hebben ze dat begrepen, nu Deurne nog.