350 euro voor 20 meter in LEZ

BERCHEMNAAR KAN WEL UIT MAAR NIET MEER IN GARAGE ZONDER TE BETALEN

Willy Van Oost rijdt de ondergrondse garage uit. Hier bevindt hij zich buiten de LEZ.
Laenen Willy Van Oost rijdt de ondergrondse garage uit. Hier bevindt hij zich buiten de LEZ.
De lage-emissiezone doet Antwerpen een beetje in Absurdistan veranderen. Willy Van Oost heeft een dieselwagen met Euronorm 3 en woont in Berchem vlak aan de LEZ-grens. Hij kan wel uit, maar niet meer in zijn garage zonder de LEZ-bijdrage van 350 euro te betalen. De stad wil geen uitzondering toestaan.

Veel mensen die net niet in de lage-emissiezone wonen, zullen er toch niet aan ontsnappen. Willy Van Oost woont aan de Borsbeekbrug, een zijstraat van de Singel in Berchem. Hij woont net buiten de LEZ en ook Willy's ondergrondse garage ligt aan de Borsbeekbrug, net buiten de zone. De Borsbeekbrug is een baan met twee keer twee rijvakken, gescheiden door een middenberm met tram. Willy moet bij het uitrijden van zijn garage rechts afslaan en zo vermijdt hij de LEZ. Maar wil hij er terug in, dan moet hij eerst zijn garage voorbijrijden en aan de lichten van de Singel links afslaan om een U-turn te maken. Aan die lichten hangen de camera's van de LEZ. Zo rijdt Willy een 20 meter door de lage-emissiezone.


Normaal gebruikt de gepensioneerde Willy enkel het openbaar vervoer om naar de binnenstad te gaan. Toch zal hij, als hij zijn wagen en garage wil blijven gebruiken, 350 euro per jaar moeten betalen aan de stad Antwerpen. Zijn oude Toyota heeft een Euronorm 3 zonder roetfilter. Die wagens mogen enkel binnen als de eigenaar 20 euro per dag betaalt of 350 euro voor een tijdelijke toelating. "Ik ben te vinden voor het systeem, maar ik vind toch dat de stad mensen op de grensgebieden schielijk over het hoofd heeft gekeken", zegt Willy. "Minstens 150 mensen in mijn buurt verkeren in hetzelfde geval. Twee bewoners uit mijn appartementsblok kochten al een nieuwe wagen. Ik vroeg al raad aan de stad, maar ik kreeg aanvankelijk geen gehoor. Pas nadat mijn verhaal op ATV kwam, schoten ze daar wakker. Toch wilden ze me geen uitzondering toestaan. Ik heb nu een brief geschreven naar de ombudsvrouw."


Als Willy niet betaalt, kan hij elke keer hij met de wagen wil gaan winkelen een boete verwachten van 125 euro tot 350 euro per overtreding. "Uiteindelijk is de LEZ een nieuwe verdoken belasting. Ik ga waarschijnlijk gewoon braafjes die 350 euro per jaar betalen en dan mag ik van 't stad terug zoveel vervuilen als ik wil, 365 dagen per jaar desnoods. Wat kan ik anders doen? Een nieuwe wagen kost me nog veel meer."

Willy Van Oost moet terugdraaien in de LEZ om in zijn garage te geraken.Dat kost hem 350 euro.
Laenen Willy Van Oost moet terugdraaien in de LEZ om in zijn garage te geraken.Dat kost hem 350 euro.

Lijn trekken

Bevoegd schepen van Leefmilieu Nabilla Ait Daoud (N-VA) kent het enigszins absurde verhaal van Willy. Toch kan ze geen uitzondering toestaan. "Er zijn duizenden Antwerpenaars die op of aan de grens van de lage-emissiezone wonen. We kunnen moeilijk voor elk van hen een uitzondering gaan maken. Ergens moeten we een lijn trekken. Dat is gebeurd en we gaan er nu ook niet meer van afwijken."


In de mail die Willy ontving van de stadsdiensten stond ook dat dat de stad de verkeerssituatie niet kan veranderen. Het komt er dus op neer dat Willy zal moeten betalen.