"Zone 30 blijft dode letter"

BUURTBEWONERS VERENIGEN ZICH TEGEN SNELHEIDSDUIVELS

Een Mercedes vlamt door de straten van Borgerhout.
Foto Klaas De Scheirder Een Mercedes vlamt door de straten van Borgerhout.
Een dertigtal bewoners van Borgerhout en Antwerpen-Noord is de patsers die in hun buurt roekeloos door de straten scheuren zo beu dat ze zelf tot actie over gaan. "Als je wil dat mensen niet te snel rijden in een zone 30, moet je dat afdwingen."

Fenna Bouve schreef een open brief naar het stads- en districtsbestuur en de politie. "Ik stond net rustig mijn boodschappen uit mijn fiets te laden op het smalle trottoir, toen er alweer een idioot in een blitse auto aan 80 per uur door ons woonstraatje scheurde", zegt Fenna. "Ik beheers me normaal gezien altijd. Ik ben voor vriendelijk en respectvol samenleven weet u wel, maar er knapte iets in mij en voor ik het wist, stak mijn middelvinger omhoog. Dit is helaas dagelijkse kost in Borgerhout."


De kwaadheid over snelheidsduivels zit er niet enkel in bij burgers in Borgerhout en 2060, maar over de hele stad. "Helaas doet de stad niet genoeg om het probleem aan te pakken. De stad reageerde vol begrip op mijn brief, maar veel mensen weten niet eens dat hun eigen straat eigenlijk zone 30 is nu", zegt Fenna.


"De stad heeft zone 30 ingevoerd in alle woonwijken van de stad, maar de signalisatie ontbreekt, de infrastructuur blijkt niet aangepast en overtreders worden niet aangepakt. Ik heb de stad in mijn brief een hele reeks suggesties gedaan. We willen echter niet blijven wachten op ingrepen van de stad tegen de laagvliegers, daarom komen we dinsdag samen in Bar Bakeliet met een dertigtal mensen om zelf positieve voorstellen te doen. Volgens de stad is het aan de districten om bij de heraanleg van hun straten de infrastructuur aan te passen en bijvoorbeeld verkeersheuvels of -remmers aan te leggen, maar als je dan ziet dat met het jaarbudget van Borgerhout er slechts twee straten kunnen heraangelegd worden... Wat heeft de stad nog nodig om hier een prioriteit van te maken? Een dood kind?."

Dikke bakken

Tim Mouling, uitbater van Bar Bakeliet aan het Laar, steunt het initiatief volmondig. "Ik heb drie kinderen, de jongste, Janneke, is vijf en steekt hier geregeld de straat over om hierover op het pleintje te gaan spelen", zegt Tim. "Als er dan plots zo'n zot optrekt en die kan niet meer stoppen... ik mag er niet aan denken. Als je durft een vermanende vinger op te steken naar die gasten loop je nog kans op een pak slaag ook. Dat kan toch niet?"


De initiatiefnemers willen geen bepaalde doelgroep viseren. "Het is zeker niet zo dat enkel Marokkaanse jongeren door de straten scheuren, wat me wel opvalt is dat het steevast dikke bakken zijn, met groene of Duitse nummerplaten: gehuurde Audi's, BMW's en Mercedessen", zegt Tim.

GAS-ambtenaren

"De stad erkent dat er problemen zijn met het respecteren van de zone 30", zegt schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA). "Het probleem is echter dat als de politie een snelheidsboete uitschrijft, die al te vaak op een enorme stapel belandt bij het parket en geseponeerd wordt. Daarom zijn we als stad vragende partij om GAS-ambtenaren in staat te stellen GAS-pv's uit te schrijven voor snelheidsovertredingen in de zone 30. Op dezelfde manier als ook met het foutparkeren is gebeurd. Hiervoor is echter een wetswijziging nodig en die kan nog twee, drie jaar duren. Een flitspaal haalt niet veel uit want mensen weten die al snel staan en vertragen daar even. De verkeerspolitie zet daarom anonieme motards in om mensen op heterdaad te betrappen op 'roekeloos rijgedrag', in tegenstelling tot snelheidsovertredingen wordt die kwalificatie niet snel geseponeerd door het parket."