"Wil dit dan zeggen dat mijn auto wel in orde is?"

WAARSCHUWINGSBRIEVEN LAGE-EMISSIEZONE LATEN AL 27 DAGEN OP ZICH WACHTEN

Luis Valle moet normaal 970 euro per jaar betalen voor een LEZ-toelating, omdat zijn wagen een lichte vracht is, maar hij kreeg nog steeds geen waarschuwingsbrief.
Foto Laenen Luis Valle moet normaal 970 euro per jaar betalen voor een LEZ-toelating, omdat zijn wagen een lichte vracht is, maar hij kreeg nog steeds geen waarschuwingsbrief.
Antwerpen heeft sinds 1 februari een lage-emissiezone (LEZ), die te vervuilende wagens weert uit de binnenstad en Linkeroever. De eerste maand kregen overtreders geen boete, maar een waarschuwingsbrief. Alleen laten die brieven in een aantal gevallen al 27 dagen op zich wachten, waardoor overtreders niet weten waar ze aan toe zijn. Vanaf overmorgen deelt de stad effectief boetes uit van 125 euro.

Mocht u zich nog niet in regel hebben gesteld voor de lage-emissiezone (LEZ), u hebt nog welgeteld twee dagen tijd. Vanaf woensdag 1 maart start de stad immers met het uitdelen van boetes vanaf 125 euro aan wagens die niet aan de LEZ-voorwaarden voldoen. Benzinewagens van voor Euronorm 1 (ingevoerd in 1992) en dieselwagens met een euro 3 norm of lager mogen de stad niet langer in. Er wordt wel nog een uitzondering gemaakt voor diesels met een euro norm 3 motor, die uitgerust werden met een roetfilter. Een diesel zonder roetfilter die Euronorm 3 haalt, mag de stad nog in, maar moet daar een toeslag voor betalen.

Onduidelijkheid

Sinds 1 februari krijgen normaal alle bestuurders die de stad binnenreden met een wagen die de normen niet haalt een waarschuwingsbrief in de bus. In die brief staat waar en wanneer je de overtreding beging en dat je met het voertuig na 28 februari niet meer in de lage-emissiezone kan rondrijden, wil u een boete vermijden. Maar lang niet iedereen heeft die brief ook effectief ontvangen, zo blijkt uit verschillende reacties die onze redactie ontving.


Antwerpenaar Luis Valle bijvoorbeeld woont aan Park Spoor Noord en gebruikt een Mitsubushi pick up met euro 3 norm zonder roetfilter voor zijn woon- werkverkeer. De wagen is een lichte vracht, waardoor Luis normaal 970 euro per jaar moet betalen voor een LEZ-toelating, wil hij de stad nog dagelijks inrijden. "Mijn bedrijf in dekzeilen ligt in Merksem. Ik rijd sinds een maand elke dag via de Noorderlaan naar mijn werk en passeer dagelijks twee keer de LEZ-camera's", vertelt Luis. "Ik doorkruiste ook al enkele keren de hele binnenstad om mijn dochter te gaan afzetten. Mijn nummerplaat is perfect leesbaar en mijn wagen voldoet niet aan de normen, volgens mijn garagist én volgens de LEZ-website van de stad. Maar ik wacht al 27 dagen geduldig naast mijn brievenbus op een waarschuwingsbrief van de stad. Ik vind het vreemd dat die brieven zo lang op zich laten wachten. Wil dat nu zeggen dat er mazen in het cameranet van de LEZ zitten? Of is mijn wagen mogelijk wel in orde en hoef ik toch geen toelating van 970 euro per jaar te betalen? Dit schept gewoon onduidelijkheid. Ik heb in elk geval geen zin in een extra boete bovenop die dure toelating."

Hele ladingen

Bevoegd schepen Nabilla Aït Daoud vindt het vreemd dat sommige mensen nog altijd geen brief gekregen hebben, maar gaat er prat op dat ze die nog voor 1 maart, vandaag dus, zullen ontvangen. "Er zitten zeker geen mazen in het cameranetwerk, want dat hebben we uitvoerig getest", aldus schepen Aït Daoud. "We sturen die waarschuwingen niet brief per brief uit, maar dat gaat met hele ladingen. Het kan zijn dat er een bepaalde batch langer op zich laat wachten, maar normaal krijgt iedereen die in februari in overtreding was, eerst een waarschuwing in de bus, nog voor er boetes worden uitgedeeld." Hoeveel waarschuwingsbrieven wél uit de kantoren van Den Bell geraakten, wordt momenteel nog becijferd door het LEZ-team.