‘Straatvinken’ tellen uur lang het verkeer in en buiten de stad

De Quellinstraat is een drukke verkeersas in hartje stad.
Klaas De Scheirder De Quellinstraat is een drukke verkeersas in hartje stad.
Hoe druk is het verkeer in de brede Antwerpse regio? En hoeveel van de verplaatsingen gebeuren met de fiets, te voet of met het openbaar vervoer? Vandaag tussen 17 en 18 uur probeert het burgerwetenschapsproject Straatvinken het te weten te komen. Er doen een paar duizend mensen mee.

Vorig jaar organiseerde het burgerplatform Ringland al een eerste telmoment in de maand mei. Ruim 1.400 burgers gingen in hun straat aan het werk. De resultaten toonden opmerkelijke verschillen tussen stad en rand, maar ook tussen woonwijken en invalswegen. In een straal van 2 kilometer rond het Centraal Station in Antwerpen maakten auto’s en bestelwagens samen 45 procent uit van de vervoersmiddelen. Voetgangers, fietsers, trams en bussen waren dus in de meerderheid. De districten buiten de Ring gaven al een heel ander beeld met 67 procent auto’s. In de Antwerpse randgemeenten liep dat op tot liefst 82 procent.

De jaarlijkse metingen moeten uitwijzen of de modal shift in de hele Antwerpse vervoersregio – tegen 2030 moet de helft van de verplaatsingen ‘duurzaam’ zijn – een haalbare kaart is.

De Ringland Academie heeft voor deze tweede editie samen met de Universiteit Antwerpen en de KU Leuven een extra meting uitgewerkt: de ‘straatvinken’ moeten een bevraging invullen over de verkeersleefbaarheid. Criteria zijn onder meer verkeersdrukte, profiel van de straat (bijvoorbeeld de breedte van de stoep en van de rijweg), hoe je de straat zelf beleeft en het aandeel van alle gemotoriseerd verkeer. Dat levert een verkeersleefbaarheidsscore op.




Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.