"Oorlogskas tegen stakingen"

UNIZO WIL ZELF KLANTEN MET BUSJES NAAR STAD BRENGEN

De voorzitter van Unizo Antwerpen, Nico Volckeryck, aan de tramhalte op de Groenplaats.
Foto Laenen De voorzitter van Unizo Antwerpen, Nico Volckeryck, aan de tramhalte op de Groenplaats.
Middenstandsorganisatie Unizo Antwerpen-Stad wil een oorlogskas opbouwen tegen stakingen bij het openbaar vervoer. "Dan kunnen we shoppers vanaf de park & rides met gratis shuttles naar de stad brengen", zegt voorzitter Nico Volckeryck. Handelaars vrezen dat de staking bij De Lijn de start van de solden dit weekend zal verknoeien.

Antwerps Unizo-voorzitter Nico Volckeryck schoot vrijdag in een Franse colère. "Hoog tijd voor een oorlogskas. Die kunnen we dan aanspreken wanneer de vakbonden het weer eens nodig vinden om de Antwerpse bevolking te gijzelen. Vandaag (vrijdag, red.) hebben we nog geprobeerd pendelbussen te vinden die ook in het weekend van de park & ride op Linkeroever naar het centrum zouden rijden. Maar door Rock Werchter lukte dat niet meer."


Volgens Volckeryck kozen de vakbonden het slechtst denkbare moment. "De aankondiging van de vierdaagse staking kwam voor ons te laat, de solden starten én de impact van de werken op de Leien is groot. Unizo probeert shoppers te overtuigen zo veel mogelijk tram en bus te nemen. En dan moet je zo'n staking ondergaan. We vragen de stad, mobiliteitsorganisaties en de Provinciale Taxi Unie een draaiboek op te stellen om onze stad bereikbaar te houden in geval van nood."

Juli belangrijk

Horeca-ondernemer Gunther Dieltjens steunt het idee van Unizo. "Elk initiatief dat ondernemers helpt, is goed. Van de overheid, die zich vastrijdt in het eigen grote gelijk, verwacht ik niets. Want over hoeveel centen netto gaat dat écht bij De Lijn? We rekenden op de soldenmaand juli om soelaas te brengen. We kunnen die staking missen."


Steven Bervoets, manager van Shopping Stadsfeestzaal, blijft voorzichtig. "We doen al veel met de handelaars, betalen mee aan de kerstverlichting. Als we nu in de plaats van de overheid vervoer moeten regelen, gaat ons dat te ver."

Loonsverhoging

Erik Quisthoudt beklemtoont de verantwoordelijkheid van de directie bij De Lijn. "We legden een realistische eisenbundel op tafel: een loonsverhoging van 1,1 procent vanaf januari 2017 en werkzekerheid. Maar meer dan 0,5 procent vanaf november 2018 wil de directie niet geven."


Vandaag, zaterdag, beginnen de koopjes. Erik Quisthoudt verwacht meer werkwilligen bij de chauffeurs dan vrijdag. "Maar ik heb geen glazen bol."