"De stad maakt van ons parking"

LEZ EN KNIP VERHOGEN PARKEERDRUK IN DISTRICTSRAND

Eric van Herck en Kelly Vercammen van de Delhaize in Borgerhout.
Foto Laenen Eric van Herck en Kelly Vercammen van de Delhaize in Borgerhout.
Antwerpen is 't stad en de rest is parking, zo begint het wel te lijken in de districten. Sinds de invoering van de lage-emissiezone (LEZ) en de start van de 'knip', laten meer en meer mensen hun auto achter aan de rand van LEZ, in de districten, om van daaruit naar het centrum te rijden met de fiets, het openbaar vervoer of al carpoolend.

De handelaars, maar vooral ook de bewoners, trekken aan de alarmbel. De parkeerdruk in de wijken rond de ring is zienderogen verhoogd sinds de invoering van LEZ (lage-emissiezone). Onder andere in Borgerhout aan De Schans is de problematiek voelbaar. Inwoners van appartementsblokken die normaal plaats hebben voor de deur op een groot plein, moeten nu verderop gaan parkeren. De hele parking wordt ingenomen door pendelaars die er 's ochtends hun wagen neerzetten.

Blauwe zone

Ook de AD Delhaize ziet zijn clienteel stelselmatig afnemen. "We zijn zo'n 40 parkeerplaatsen kwijt sinds de invoering van LEZ en meer bepaald het nieuwe vélostation dat hier werd geplaatst. Als ik hier 's ochtends aankom, staat de hele parking al vol. We horen van verschillende klanten dat ze niet langer parkeerplekken kunnen vinden", klinkt het bij Kelly Vercammen, een van de eigenaars van de Delhaize. "We vragen aan klanten die klachten hebben om zich ook naar het district en de stad te richten. We zouden het liefst een blauwe zone willen, zodat auto's hier niet de hele dag kunnen staan, uitgezonderd voor bewoners met bewonerskaarten."

Ook bij de handelaars van de Stenenbrug hetzelfde verhaal. Zij vallen nét uit de blauwe zone van de Herentalsebaan en zien elke dag dat de parking die normaal moet dienen voor hun klanten, wordt ingenomen door pendelaars die de tram opstappen. De wijk achter de Stenenbrug en de Herentalsebaan, met onder andere de Collegelaan, krijgt eveneens de pendelaars maar ook de bewoners te slikken die niet meer in hun eigen straat terechtkunnen.

Bewonerskaarten

"Sinds vijf maanden is voor mij de maat echt vol, wij durven met onze auto amper nog weg, want bij thuiskomst moeten we een half uur zoeken naar plaats. Als de stad een P+R-zone zou inrichten en bewonerskaarten zou invoeren, zou dat al een serieuze verbetering geven", zegt buurtbewoonster Myriam Nijskens.

Het district Borgerhout volgt zijn bewoners. "Dit is het gevolg van het huidige stadsbeleid. Er moeten structurele oplossingen komen voor de parkeerdruk", zegt districtsvoorzitter Stephanie Van Houtven (sp.a).

Ook in Deurne en Berchem kennen ze de problematiek. "De invoering van een blauwe zone is niet heiligmakend. Daarbij krijg je ook nog eens dat de parkeerproblemen gewoon opschuiven naar de rand van die blauwe zone", zegt districtsvoorzitter Tjek Sekeris. Toch wil Deurne de blauwe zone ronde de Herentalsebaan nu gaan uitbreiden.

In Berchem hebben ze zonet de blauwe zone afgeschaft. "Sommige wijken krijgen te maken met een hogere parkeerdruk maar die is zeker nog te doen. In de Fruithoflaan willen we wél betalend parkeren invoeren om de parkingplekken daar toch voor te behouden aan de shoppers", klinkt het.

Schepen Koen Kennis is zich bewust van de problematiek en laat deze onderzoeken.