'Amper' 22.500 euro voor deze boot

DRIE OLDTIMERS VAN FLANDRIA TE KOOP VIA ONLINE VEILING

De Flandria 18: 35 meter lang en goed voor 300 passagiers. De instelprijs bedraagt 22.500 euro.
Dieter Lizen De Flandria 18: 35 meter lang en goed voor 300 passagiers. De instelprijs bedraagt 22.500 euro.
Wie er van droomt om voor een prikje aan het roer te staan van zijn eigen Flandriacruiseboot, krijgt daarvoor nu de kans bij veilinghuis Troostwijk. Drie oude Flandriaschepen zoeken nog tot 21 november een nieuwe eigenaar via een online veiling. De instelprijs voor de drie boten samen bedraagt 'amper' 56.000 euro. Voor de goedkoopste is dat 15.000 euro, voor de duurste 22.500 euro.

De rederij Flandria werd in 1922 door Eugène van Marcke opgericht onder de naam Antwerpse Interprovinciale Stoombootmaatschappij 'Flandria'. Bijna honderd jaar lang zou het bedrijf toeristische havenrondvaarten blijven verzorgen. De Flandriarederij ging in 2003 failliet. Studio 100 nam de concessie over, maar gooide in 2016 de handdoek in de ring. Philip De Prest, eigenaar van de gezonken Badboot, nam een van de vier schepen over en organiseert er nog steeds havenrondvaarten mee onder de Flandriavlag. De andere drie overblijvende schepen worden nu verkocht door eigenaar Brabo, een Europese onderneming gespecialiseerd in het beloodsen van schepen binnen de haven en het meren en ontmeren van zeeschepen.


"Elke Flandriaboot vertelt een eigen verhaal. Bij iedere rondvaart bezorgen ze de passagiers een unieke beleving. De boten hebben mee de geschiedenis van de Antwerpse haven en de Schelde vormgegeven", zegt Joos Dauwe van veilinghuis Troostwijk.

Het interieur doet toch wat mistroostig aan.
Dieter Lizen Het interieur doet toch wat mistroostig aan.

La Pérouse

Geïnteresseerden hebben de keuze uit drie verschillende modellen: Flandria 1, Flandria 16 en en de Flandria 18. De Flandria 1 is gebouwd in 1964, is uitgerust met een elektrisch aangedreven boegschroefmotor en meet 30 meter lang op 6 meter breed. De Flandria 16 is de grootste en de oudste van de drie. Ze is gebouwd in 1951, uitgerust met een elektrisch aangedreven boegschroefmotor en meet 60 meter lang op 9 meter breed. De boot heeft een capaciteit van 250 passagiers. Ooit kon je op de 16 nog smakelijk dineren in het varend restaurant La Pérouse, in de jaren '70 goed voor twee Michelinsterren. De Flandria 18 is gebouwd in 1964 en meet 35 meter lang op 7 meter breed. Door de hoogte van meer dan 10 meter kunnen 300 passagiers aan boord van de havenzichten genieten. "Het zijn behoorlijk oude schepen natuurlijk, maar ze kunnen wel nog varen. Het papierwerk is ook volledig in orde. Je kan de sleutel omdraaien en wegvaren, zeg maar", zegt Dauwe.


Veilinghuis Troostwijk verwacht vooral veel interesse van buiten de landsgrenzen. De laagste instelprijs, 15.000 euro, is voor de Flandria 1. Bieden op de Flandria 16 kan vanaf 18.500 euro en de Flandria 18 moet minstens 22.500 euro kosten.

Turkse interesse

"We hebben de instelprijs bewust laag gehouden om de veiling zuurstof te geven. Met succes, want er is nu al interesse vanuit Nederland, Frankrijk en Turkije. De Turkse Rivièra staat bekend om haar rondvaarten en daar zouden deze vaartuigen, ondanks hun behoorlijke leeftijd, zeker nog dienst kunnen doen", meent Dauwe. "Ons veilinghuis werd door Brabo aangezocht net vanwege ons wereldwijde klantenbestand." Wie ook wil bieden op een van de drie schepen, kan dat online doen tot 21 november. Tot zo lang liggen de schepen ter bezichtinging aan Haven 28 op de Noorderlaan 21.