"50 jobs bij VLM op de helling"

SLOVEENSE VLIEGVERGUNNING VOOR SHS KAN ANTWERPEN HOOFDKWARTIER KOSTEN

De luchthaven van Deurne.
Foto Klaas De Scheirder De luchthaven van Deurne.
De doorstart van luchtvaartmaatschappij VLM in Antwerpen schiet niet op. De Nederlandse overnemer SHS Aviation heeft nog steeds geen Belgische vliegvergunning op zak. In Slovenië lijkt die vergunning wél op komst. "De investeerders raken gefrustreerd", klinkt het somber. "Als zij de stekker er uittrekken, verhuist het hoofdkwartier van VLM naar Slovenië. Dat kost Antwerpen dan vijftig jobs."

VLM ging in juni vorig jaar failliet. SHS Aviation, met 60 procent Nederlandse en 40 procent Canadees-Chinese investeerders, bleek bereid om de vloot van zes Fokkers over te nemen. In de vroege herfst volgde de goedkeuring van het businessplan én de aanvraag voor een AOC (Air Operator Certificate): een vliegvergunning. Dat hele proces is een zware bevalling. Vervelend, want het nieuwe VLM mist dit weekend niet alleen de start van het zomerseizoen. Voor de 15 werknemers op de - voorlopige - loonlijst van SHS Antwerp Aviation is het bang afwachten of de investeerders nog wel in ons land geloven. Zeker nu het in Slovenië bulkt van de ambitieuze plannen. SHS Aviation Slovenia is zelfs al eigenaar geworden van de luchthaven van Maribor.


Deze week werd het nog wat straffer: een Fokker 50 vloog van de Antwerpse luchthaven in Deurne naar Maribor. Nieuws dat SHS Aviation bevestigt. "Het ging om een testvlucht in het kader van de Sloveense AOC-aanvraag. Met de Belgische aanvraag heeft het geen uitstaans."

Frustratie

Vanuit Maribor zal SHS immers opereren met een mix van Fokker 50's, Airbus A320 en A330. "We verwachten vrij snel een Sloveense vergunning en dan vliegen we daar binnen de maand", voegt Pang Siu Yin, topman van SHS Aviation daaraan toe.


In luchtvaartkringen is te horen dat ons land het zich moeilijk aan het maken is, nu de Belgische AOC uitblijft. "De frustratie loopt hoog op bij SHS Aviation. En met Chinese zakenmensen is dat nooit goed. Het zou zeer jammer zijn als de overnemers hier afhaken en alles op Slovenië zetten. De Vlaamse economie kan het gebruiken. SHS Aviation zou ook met een Sloveense vergunning naar ons land kunnen vliegen - dat is Europees geregeld - maar dan verlies je wel je Antwerps hoofdkwartier. Dat scheelt al gauw vijftig jobs."

Paasvakantie

Bij federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) zegt woordvoerder Jasper Pillen dat het dossier verder wordt opgevolgd. "Recent was er nog contact tussen de federale overheidsdienst (FOD) Mobiliteit en SHS. Vanuit onze kant is er de vaste wil om dit dossier zo vlot mogelijk te laten verlopen. Maar de FOD is bevoegd."


Intussen is het bij het begin van de paasvakantie op Antwerp Airport een pak rustiger dan vorig jaar. Toen werden veel vluchten afgeleid vanuit het geteisterde Zaventem. En VLM bestond nog. "We moeten ervan uitgaan dat de passagiersaantallen in 2017 dalen. Al mag je niet echt vergelijken. Ik vrees dat VLM ook nog eens de hele zomer gaat missen", zegt Marcel Buelens, directeur van de luchthaven.