"2,5 uur van Antwerpen naar Turnhout"

Transporteurs trekken aan alarmbel bij minister Weyts

"Als er niets gebeurt, zie ik het voor mijn bedrijf en tal van andere transporteurs en kleine kmo's somber in", zegt Steven Meeus, zaakvoerder van Eskatrans in Turnhout.
Ton Wiggenraad "Als er niets gebeurt, zie ik het voor mijn bedrijf en tal van andere transporteurs en kleine kmo's somber in", zegt Steven Meeus, zaakvoerder van Eskatrans in Turnhout.
De Belgische transporteurs vragen aan minister van Mobiliteit Weyts een dringend overleg over de verkeerssituatie in en rond Antwerpen. De transportunie UTPR krijgt dagelijks een tiental klachten binnen. "We staan met de rug tegen de filemuur", zegt Steven Meeus van Turnhouts transportbedrijf Eskatrans.

De Unie van Professionele Transporteurs en Logistieke bedrijven (UPTR) krijgt naar eigen zeggen dagelijks een tiental klachten van transporteurs die met de handen in het haar zitten.


Steven Meeus is een van hen. Met zijn Turnhouts transportbedrijf Eskatrans vervoert Meeus dagelijks tot 80 ladingen, vooral van en naar de Antwerpse haven. Maar door de talloze wegenwerken en files, ziet Meeus' bedrijf de al zeer karige winstmarge van één procent verder slinken. "Als er niets gebeurt, zie ik het voor mijn bedrijf en tal van andere transporteurs en kleine kmo's somber in", zegt Meeus.

Geen doorkomen aan

Hij schetst de voornaamste problemen. "Op dit moment is de Scheldelaan afgesloten, waardoor het extra verkeer via de Tijsmanstunnel wordt afgevoerd. Vanaf 15 uur is er daar geen doorkomen meer aan", zegt Steven.


"Drie kwartier of langer aanschuiven voor de tunnel is gebruikelijk. In feite heeft men de verbinding van Linker- naar Rechteroever geblokkeerd. Eerstdaags beginnen er bovendien nieuwe werken in Luithagen, er zijn nog de werken rondom Kinepolis én de knip van de Leien, waardoor de Ring helemaal overbelast raakt. Voor een transporteur is het zoeken naar oplossingen en die zijn er niet."

Ring afwerken

Volgens Meeus is er vooral nood aan een betere communicatie tussen het agentschap Wegen en Verkeer, het Havenbedrijf en de bedrijven.


"Het resultaat is dat meer dan de helft van onze chauffeurs dagelijks met files geconfronteerd worden. Het probleem werd nog vergroot door het verhuizen van grote containerterminals zoals MSC van Rechteroever naar Linkeroever. Ook dat levert heel wat problemen op, want lege en volle containers moeten vaak naar een andere plaats, zodat plannen bijzonder moeilijk wordt. Er zijn nu wel al twee kaaien 's nachts open, maar de andere bedrijven volgen niet, zodat het weinig oplevert. In eerste instantie zou de huidige Ring eindelijk moeten afgewerkt worden. Hoe sneller, hoe beter. Nu doen we er soms 2,5 uur over van Turnhout naar Antwerpen (normaal een rit van een uur, red.). En om 's nachts te rijden moeten er meer los- en laadmogelijkheden komen."


De UPTR bevestigt dat verschillende transporteurs het water aan de lippen staat. "Een truck die stilstaat in de file, dat kost 75 euro per uur. Iemand moet die rekening betalen, maar het is onmogelijk voor transporteurs om die kosten zomaar door te rekenen aan de klant. Die wil immers niet betalen voor een chauffeur die stilstaat", zegt secretaris-generaal Michaël Reul.


De UPTR roept mobiliteitsminister Ben Weyts op om oplossingen uit te werken en wil graag met hem aan tafel. Weyts van zijn kant liet weten nog geen vraag ontvangen te hebben.