Weer langdurige hinder verwacht op Boomsesteenweg: Aquafin gaat riolering aanpakken

Aquafin gaat werken aan de Boomsesteenweg in Aartselaar. Er wordt weer heel wat hinder verwacht.
Laenen Aquafin gaat werken aan de Boomsesteenweg in Aartselaar. Er wordt weer heel wat hinder verwacht.
Er staan de komende weken en maanden opnieuw werken gepland aan Boomsesteenweg (N177) in Aartselaar. Aquafin gaat er tussen de Leugstraat en de Struisbeek een gescheiden rioleringsstelsel aanleggen. De werken zullen meer dan een jaar in beslag nemen.

Er wordt binnenkort alwéér hinder verwacht op de Boomsesteenweg (N177) in Aartselaar. Aquafin gaat op vrijdag 17 mei van start met werken aan de riolering tussen de Leugstraat en de Struisbeek in Wilrijk. Het waterzuiveringsbedrijf legt er een zogenaamde RWA-collector aan, een grote verzamelriool voor regenwater, en vernieuwt de bestaande afvalriolering. 

Struisbeek

“We leggen een gescheiden stelsel aan, zodat een nieuwe regenwaterleiding alle regenwater rechtstreeks naar de Struisbeek kan voeren en enkel het afvalwater naar de zuiveringsinstallatie gaat”, legt projectmanager Ward Scholiers van Aquafin uit. “Zo kan in de toekomst een groot deel van het regenwater van Aartselaar worden afgekoppeld van het rioleringsstelsel en afzonderlijk worden afgevoerd naar de lokale beek. Hierdoor verkleint het risico op wateroverlast en zal de waterkwaliteit van de Struisbeek verbeteren.”

Tot zomer 2020

De werken starten met de plaatsing van een waterpomp voor het grondwater en de aanleg van een tijdelijke afrit A12-N177 vlak na de werf, net voorbij de Struisbeek en voor de Atomiumlaan. Daarbij wordt de busstrook van de N177 richting Antwerpen afgesloten en zal de rechtse rijstrook van de A12 en de linkse rijstrook van de N177 tijdelijk worden afgesloten. Begin juni volgt dan de start van de eigenlijke rioleringswerken, die in zes fases worden uitgevoerd. Daarvoor worden telkens de busstrook en één rijstrook van de N177 plaatselijk afgesloten. Eén rijstrook van de N177 blijft wel steeds toegankelijk voor bestemmings- en busverkeer. Het drukke kruispunt met de Kontichsesteenweg zal in de zomer van 2019 worden afgesloten. Het einde van de rioleringswerken is voorzien in de zomer van 2020.

In maart voerde het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) al werken uit aan de verkeerslichten van de A12 en de N177. Dat er nu, amper twee maand later, alweer aanzienlijke verkeershinder wordt verwacht, kan bij de omwonenden op weinig begrip rekenen. “Uiteraard trachten we alle hinder zoveel mogelijk te beperken”, zegt Scholiers. “Daarom laten we de voorbereidende werken ’s nachts uitvoeren. De eigenlijke rioleringswerken zullen bovendien worden uitgevoerd door twee aannemers tegelijk op verschillende plaatsen. Zij hanteren langere werkdagen en werken door op zaterdagen én tijdens het bouwverlof. Het voet- en fietspad wordt zo goed mogelijk bereikbaar gehouden voor plaatselijk verkeer en er blijft ook steeds één rijstrook open voor busverkeer en plaatselijk verkeer. We roepen wel op om zoveel mogelijk gebruik te maken van alternatieven voor de auto.”

Infomarkten

Aquafin organiseert twee infomarkten over de werken in het Technisch Centrum van de gemeente Aartselaar in de Oudestraat. Op maandag 13 mei tussen 8 en 10 uur ’s ochtends kunnen vertegenwoordigers van de bedrijven uit de buurt er doorlopend terecht. Voor omwonenden en andere geïnteresseerden is er een infomarkt op donderdag 16 mei doorlopend tussen 19 en 21 uur.




2 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Leo Peeters

    Kan er geen kleine brug ( een tunnel is te duur zeker ) over de boomse steenweg geplaatst worden , voor lokaal verkeer tussen Aartselaar en Hemiksen ,en meer controle hier , want de laatste weken wordt onze oude baan van Boom tot Hemiksen ook nog verzadigd door vrachtwagens die uitwijken van de A12

  • Francois Van Buggenhout

    Wanneer houdt dit ooit eens op? Zijn er nu echt geen andere alternatieven? De mensen geraken niet meer op hun werk met deze constant onnodig georganiseerde chaos. Wie betaalt die schade van die mensen?