Ondernemers A12 dagvaarden Vlaamse overheid: “Verkeerssituatie blijft catastrofaal”

Luc Groven van HIW Wilrijk-Aartselaar is de verkeersellende meer dan beu.
Laenen Luc Groven van HIW Wilrijk-Aartselaar is de verkeersellende meer dan beu.
Een 40-tal ondernemers, gevestigd langs de A12, heeft nu toch beslist naar de rechter te stappen naar aanleiding van de verkeersproblemen op de A12 en de N177. “We kunnen niet langer geduld opbrengen. De problemen houden aan”, klinkt het. Hun advocaat Roel Coveliers heeft een dagvaarding verstuurd naar de Vlaamse overheid.

De ondernemers in de omgeving van de A12 zijn de verkeersellende op de A12 meer dan beu. Een veertigtal onder hen heeft advocaat Roel Coveliers de opdracht gegeven een dagvaarding te sturen naar de Vlaamse overheid. In de dagvaarding vragen ze als voorlopige maatregel om de oude verkeerslichtenregeling terug in te voeren en de studie voor een vlotte doorstroming van het verkeer en verkeersveiligheid langsheen de ganse A12 opnieuw te maken. “We gaan de rechter de ervaringen van de ondernemers en omwonenden voorleggen, zodat deze een inzicht krijgt in hoe het er in de praktijk op de A12 aan toegaat”, klinkt het.

Vacatures geraken niet ingevuld, omdat potentiële medewerkers soms al voor het eerste gesprek afhaken, omdat ze vast zijn geraakt in de files

Luc Groven

Enorme schade

“De verkeerssituatie op en rond de A12 blijft catastrofaal voor ondernemers én omwonenden, getuige de dagelijkse vermelding van Aartselaar en Wilrijk in de verkeersoverzichten”, aldus Luc Groven van HIW Wilrijk – Aartselaar, met 160 leden de grootste bedrijvenvereniging langsheen de A12. “De invoering van de nieuwe verkeerslichtenregeling zes maanden geleden heeft tot een enorme verkeerschaos geleid op de A12, de N177 en in de omliggende gemeenten. De nieuwe regeling brengt ondernemers een enorme schade toe: klanten blijven weg, leveranciers en transporteurs leveren alleen nog mits je een forse meerprijs betaalt, tot soms 30 procent en vacatures geraken niet ingevuld, omdat potentiële medewerkers soms al voor het eerste gesprek afhaken, omdat ze vast zijn geraakt in de files.”

Opstelstroken

In de loop van de voorbije maanden zijn er reeds enkele aanpassingen aan de verkeerslichten gebeurd door Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). Zo werd vorige maand op vier kruispunten een nieuwe regeling ingevoerd, waarbij de tegenoverliggende zijstraten opnieuw tegelijk groen krijgen. Het AWV wil later dit jaar nog werk maken van bijkomende opstelstroken voor ieder kruispunt. Maar de ondernemers willen dus zo lang niet wachten. “Ook onder de huidige regeling houdt de verkeersellende aan. De verkeersveiligheid is er bovendien niet op verbeterd, gezien de diverse ongevallen die er reeds plaatsvonden op en rond de A12. We kunnen niet langer geduld opbrengen en vinden dat het nu tijd is om de zaak aan de rechter voor te leggen.”




25 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Marla Morgan

    Ik begrijp dit volkomen. Het is gewoon de hel als je over de A12 moet. Ik vermijd hem zoveel mogelijk, neem sluipwegen en doe inderdaad geen boodschappen meer langs de A12. Stuur die van wegen en verkeer en hun beleidsmensen eens op een lange stage naar Nederland. Daar is het wegdek van veel betere kwaliteit en de verkeersorganisatie stukken beter.

  • Ive Missoorten

    Had het gelaten zoals het na 'veiliger' maken was. Nu doet weer iedereen zijn/haar zin en raakt niemand meer door. Hoe dikwijls ik al bijna onder de grond stak als fietser bij groen is heden echt niet normaal meer. Kom 10 minuten vroeger en dan ben je wel op tijd. ( en opnieuw de veilige situatie! geld staat niet boven veiligheid! ) Normaal als je met meer op de baan bent... .

  • Raoul Rouma

    Het gepruts van die deskundigen en specialisten aan die verkeerslichten moet stoppen. Het word met de dag erger. Normaal dat die handelaars klagen, mij zien ze daar ook niet meer. Wie heeft het zo ver laten komen, wanbeleid en vooruit kijken doen ze niet. Veiliger, vergeet het. Voor sommige ongevallen zijn die deskundigen en specialisten de oorzaak. Totale mislukking en verkeerde acties. Vrachtvervoer enkel bij nacht zou een beetje soelaas kunnen brengen.

  • Bernadette De Soubiroux

    En die dagvaarding gaat het oplossen zeker.Tegen 2021 gaat de schop in de grond voor de sleuf,heeft men ons toch beloofd?Het resultaat van een dagvaarding zal wel wat langer op zich laten wachten.

  • Karel Vandenabeele

    Een overheid die 40 jaar investeerd in ambtenaren en wetten ipv infrastructuur kan dit teweegbrengen. De miljarden die gekropen zijn in postjes en wetten is fenomenaal. Er is gewoon geen langetermijn visie door politieke onwil. Ze leven van verkiezing naar verkiezing.