NAP pleit opnieuw voor snelheidsverlaging busbanen

Oppositiepartij NAP pleitte de afgelopen gemeenteraad nogmaals voor een verlaging van de maximumsnelheid op de busbanen langs de N177. Volgens de partij ligt de huidige snelheidslimiet van 70 kilometer per uur veel te hoog en moet de maximumsnelheid er verlaagd worden naar 50 kilometer per uur.


"De busbaan ligt vlak naast het fietspad, zonder dat er een schrikstrook tussen het wegdek en het fietspad is voorzien", zegt Kris Wils (NAP). "Dat is een levensgevaarlijke situatie voor de zwakke weggebruiker. Indien er geen financiële tussenkomst van de overheid komt, moet de gemeente desnoods de kost van de signalisatie voor haar rekening nemen."


Schepen van Mobiliteit Bart Lambrecht (N-VA) vindt dat geen optie. "De N177 is een gewestweg", benadrukt hij. "Wij zijn dan ook niet van plan om de bebording zelf uit te voeren of de kostprijs zelf te betalen. Dat is niet onze taak en er is hiervoor geen budget voorzien. Gezien het over een lange weg gaat en de signalisatie na elk kruispunt herhaald moet worden, zou het gaan op een operatie van tienduizenden euro. Maar we weten dat de snelheidsverlaging op de busbanen op de planning stond van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) voor na 1 januari 2017. De bebording is beslist beleid door de Vlaamse overheid, wij wachten dus nu de uitvoering af."


(BCOR)