Dames maken kleren Bloednacht

ALLE BESCHIKBARE KOSTUUMS OFWEL ONBETAALBAAR, OFWEL VERHUURD

De naaisters tonen enkele van hun creaties.
Baert Marc De naaisters tonen enkele van hun creaties.
Acht dames kamperen haast in hun naaiatelier om alle kleren voor Bloednacht, de historische evocatie over WO I, waarheidsgetrouw na te maken. Alle beschikbare kostuums en militaire uniformen uit die tijd zijn ofwel onbetaalbaar, ofwel verhuurd. "Ik heb er vakantie voor genomen op mijn werk", zegt Nadine Smets.

Meer dan vijftig kledingstuks hebben de vrouwen ondertussen op hun teller staan. Het gaat om plunjes voor boerenzonen en -dochters, maar ook herenkostuums, hoeden en jurken voor de dames, het uniform voor de belleman en allerlei militaire outfits, zeventien in totaal volgens rang en stand. "Het was onbegonnen werk om alle kostuums te gaan huren", zegt schepen van Cultuur Steven Omblets (CD&V), die zelf ook meespeelt. "Men vraagt het drievoudige van de normale prijs, omdat er zoveel vraag naar is."


Om maar te zeggen dat de productie met de handen in het haar zat, Bloednacht gaat ook al over twee maanden in première. Tot enkele dames van KVLV - velen zelfs zonder naaiervaring - besloten ervoor te gaan. De voorbije weken zijn ze het lokaal dat ze ter beschikking kregen, haast niet uitgekomen. "Nachtwerk is er niet aan te pas gekomen, maar wel vele avonden", lacht Christa Goethuys. "Het thuisfront vroeg zich af wat we hier allemaal deden."

De acteurs en actrices in hun outfit.
Baert Marc De acteurs en actrices in hun outfit.

Leerkracht mode

Er is al erg hard gewerkt. "Met een kern zijn we eerst naar musea gegaan om indrukken op te doen", voegt Christa eraan toe. "We hebben foto's bekeken, documentatie opgezocht, ... Onze kleding is niet honderd procent correct, maar we hebben er wel naar gewerkt. We hebben de kleding wel wat vereenvoudigd." Vooral de militaire kostuums waren zwaar labeur. "We zijn op zoek gegaan naar een kleermaker die een basispatroon had. Dat was zelfs geen simpele klus. Uiteindelijk zijn we bij een 85-jarige kleermaker uit Wezemaal beland die ons een patroon geleverd heeft."


Daarna begon het echte werk. "Iedereen deed waar ze goed in was", zegt Ria Lauvrijs. "Ik ben leerkracht Mode, dus kende er wel iets van."


"Iemand knipte, een ander stikte", lacht Christa. "Het was werken aan de lopende band. Sommigen hadden ook hun specialisaties: Gina De Block stond in voor het ontwerp van de vrouwenhoeden op basis van bestaande hoeden en Ria maakte de petten."

Enkele kostuums moeten nog aangepast worden.
Baert Marc Enkele kostuums moeten nog aangepast worden.

Afgezakte broek

Het voorlopige resultaat mag al gezien worden. Er vond intussen ook een pasavond plaats. "Al begint het fijne werk nu pas", weet Nadine Smets. "We moeten immers zien dat alle kleren de mensen als gegoten zitten. Ook de details moeten nog aangepast worden."


"Iemands broek mag natuurlijk niet afzakken als hij doodvalt", zegt iemand die net zijn kleren aan het passen is. "Ik mag dan niet veel avonden thuis zijn: mijn zoon is wel fier dat zijn mama dit doet", lacht Nadine. "Hij speelt trouwens zelf ook mee." De evocatie vindt plaats in de museumtuin. De opvoeringen vinden plaats op 13, 14 en 15 augustus. Er komt een podium van negen meter hoog te staan. De tekst van de evocatie is van de hand van Koen Huybens. Regisseur Ronny Verheyen herwerkte deze. Voor meer info: www.aarschot1914.be.