Burgemeesters vragen dringend nieuwe bussen

DE LIJN VOORZIET VANAF 2018 MILIEUVRIENDELIJKE VERVANGING

Vanaf 2018 zullen in Vlaams-Brabant 105 nieuwe, van de meest propere dieselbussen in gebruik worden genomen.
Foto Sven Ponsaerts Vanaf 2018 zullen in Vlaams-Brabant 105 nieuwe, van de meest propere dieselbussen in gebruik worden genomen.
De burgemeesters van Oost-Brabant vragen een versnelde vernieuwing van de lijnbussen. Ze stellen immers vast dat De Lijn ook in Vlaams-Brabant nog met een aanzienlijk aantal oude voertuigen rijdt. De vraagt komt er naar aanleiding van de verplaatsing van oudere, meer vervuilende bussen van Antwerpen naar stelplaatsen in buitengemeenten. In onze regio gaat het om Tremelo, Begijnendijk en Aarschot.

De verplaatsing van oudere en dus meer vervuilende bussen van Antwerpen naar onder meer de stelplaatsen van Tremelo, Begijnendijk en Aarschot van enkele maanden geleden, leidde tot een onderzoek van het Burgemeestersoverleg Oost-Brabant naar de toestand in onze regio. De burgemeesters van de 30 gemeenten, vertegenwoordigd in het overleg, stellen vast dat De Lijn ook in Vlaams-Brabant nog met een aanzienlijk aantal oude, meer vervuilende bussen rijdt. Zo zitten er in het wagenpark nog Euro III-voertuigen van minstens 12 jaar oud, en zelfs Euro II-bussen daterend van vóór het jaar1999.

"Properder vuilkar"

"De vrachtwagens van afvalintercommunale EcoWerf worden al na 8 à 10 jaar vernieuwd. De vuilkar is dus properder dan de bus", stellen ze. "Aangezien lijnbussen een groot aantal uur per week rijden, is het moeilijk te begrijpen dat het Vlaamse Gewest De Lijn geen middelen ter beschikking stelt om de voertuigen op een redelijke termijn af te schrijven." Voor de burgemeesters is de versnelde vernieuwing van alle bussen van De Lijn meer prioritair dan prestigeprojecten zoals de aankoop van elektrische voertuigen. "Voor de prijs van één elektrische bus - zo'n 450.000 euro - kan De Lijn twee nieuwe, propere exemplaren kopen ter vervanging van de vervuilende exemplaren", klinkt het. In een schrijven aan De Lijn en aan Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) vragen ze dan ook een versnelde vernieuwing van de oude Euro II- en Euro III-normvoertuigen.

Meest milieuvriendelijk

Volgens De Lijn is die vernieuwingsoperatie echter al ingezet. "Van de 230 nieuwe milieuvriendelijke bussen die we momenteel in bestelling hebben, zijn er 105 voorzien voor Vlaams-Brabant", zegt woordvoerder Tom Van de Vreken. "Ongeveer de helft daarvan is hybride, de andere EURO 6 - de meest milieuvriendelijke dieselversie van het moment. Vanaf 2018 zullen ze in gebruik worden genomen. Momenteel doen we het in Vlaams-Brabant trouwens helemaal niet zo slecht: ruim de helft van ons wagenpark is van het type EURO-4 of hoger. Nergens anders in Vlaanderen rijden er ook meer elektrische- of hybridevoertuigen. Doelstelling van de Lijn is om vanaf 2019 in het kader van de vergroening van onze vloot, indien de prijs en technologie het toelaten, zelfs nog uitsluitend nieuwe voertuigen van die nieuwste technologie in gebruik te nemen."