Andere rijrichtingen en fietszone vanaf 1 juli

Stadsbestuur hertekent met nieuw circulatieplan verkeersstromen in binnenstad

Het plan met de fietszone en nieuwe rijrichtingen
RV Het plan met de fietszone en nieuwe rijrichtingen
Het nieuwe circulatieplan, dat vanaf 1 juli ingaat, hertekent de verkeerssituatie in het centrum drastisch. Niet alleen wordt de rijrichting in de Martelarenstraat omgedraaid, ook in de aanpalende straten wordt de richting omgedraaid. In het centrum zijn fietsers koning. Auto’s mogen niet inhalen. Er komen drie ‘shop&go’-plaatsen op de Grote Markt, die in de toekomst groener wordt.

De knip, die in 2010 werd ingevoerd door het toenmalige stadsbestuur, wordt ongedaan gemaakt. Het verkeer kan opnieuw van de Leuvensestraat over de Bonewijk rijden naar de Martelarenstraat, de Grote Markt oversteken en dan afslaan via de Diestsestraat. Op de Martelarenstraat kan je ook de Jozef Tielemansstraat inrijden om, via de Theo De Becker- en Amerstraat, het centrum te verlaten. Ook hier wordt de rijrichting omgedraaid.

Aarschot voert, als tweede stad in Vlaanderen - na Kortrijk -, ook een fietszone in voor het volledige centrum. Een fietszone is een aaneengesloten stuk van verschillende fietsstraten waar de fietser altijd voorrang heeft op de auto. “Gemotoriseerde voertuigen mogen niet inhalen, er mag maximaal 30 km per uur gereden worden én fietsers mogen de volledige rijbaan gebruiken”, klinkt het. “Ze bepalen ook het tempo.”

De Martelarenstraat
Geert Mertens De Martelarenstraat

Ook voor leveringen in de laad- en loszone en op de Grote Markt veranderen er een aantal zaken. “Dat mag niet tijdens de start- en einduren van de scholen. Er geldt stapvoets verkeer en het geheel wordt afgesloten met handmatig verzinkbare paaltjes.”

Om meer groen op de Grote Markt te creëren, komen er verplaatsbare plantenbanken die afgewisseld worden met zitbanken. Op die manier is er ook een afscherming tussen het marktplein en de rijweg. De ruimte voor de banken is verkeersvrij.

De wekelijkse donderdagmarkt wordt minimaal herschikt. Verkeer tussen de bezoekers van de markt is uit den boze. “Het traject tussen de Martelarenstraat en Bonewijk wordt volledig verkeersvrij op donderdag.”

Shop&go

Ook op de vraag voor meer parkeerplaatsen voor kortparkeren wordt ingegaan. Op de Grote Markt komen drie ‘Shop&Go’-plaatsen waar bezoekers maximaal dertig minuten mogen parkeren. Daarnaast komen er twee parkeerplaatsen voor mindervaliden. In de Theo De Beckerstraat en Martelarenstraat wordt het gebruik van bewonerskaarten verboden.

De nieuwe verkeerssituatie gaat in op 1 juli 2019. Op die manier is er tijdens de vakantieperiode tijd voor gewenning voor de handelaars en bewoners. De plaatsing van de nieuwe zitelementen op de Grote Markt is voorzien voor eind september. In het najaar van 2020 wordt er een evaluatie en bijsturing gepland. 

In de theaterzaal van het cultuurcentrum Het Gasthuis is er op 4 juni om 20 uur een infomoment voor de inwoners, ook voor de handelaars wordt een apart infomoment voorzien. De Aarschotse scholen ontvangen in de eerste helft van juni een communicatiekit.

Bij de aantreding van het nieuwe college van burgemeester en schepenen beloofde de nieuwe ploeg al dat er, met prioriteit, werk zou gemaakt worden van een nieuw circulatieplan voor de binnenstad. Het vorige zette, al van bij de invoering, bij heel wat handelaars en bezoekers kwaad bloed.




Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.