X-Trans wil Supertruck uittesten

TRANSPORTBEDRIJF WIL GEVAARTE VAN 25 METER INZETTEN OP TRAJECT AALTER-MECHELEN

Osman Sertkaya en Mieke Vertriest van X-Trans, bij Mikael Degans van DPD Aalter. Een Supertruck van 25 meter is ongeveer zo lang als de constructie die hier opgesteld staat.
Foto JSA Osman Sertkaya en Mieke Vertriest van X-Trans, bij Mikael Degans van DPD Aalter. Een Supertruck van 25 meter is ongeveer zo lang als de constructie die hier opgesteld staat.
Zien we binnenkort vrachtwagens van maar liefst 25,5 meter lang door onze regio rijden? Als het afhangt van transportbedrijf X-Trans uit Aalter wel. Zij hebben zich kandidaat gesteld om deel te nemen aan een proefproject van de Vlaamse Regering om twee jaar met zogenaamde ecocombi's of Supertrucks te rijden.

Een gewone vrachtwagen is in België nu maximum 19 meter lang, maar de Supertrucks mogen tot 25,5 meter lang zijn. De toegelaten tonnage wordt opgetrokken van 44 tot maximum zestig ton per vrachtwagen. De deadline om dossiers in te dienen bij de Vlaamse Regering is voorbij. X-Trans hoopt er bij te zijn.

Over E40

"We hebben al heel wat voorbereidingen achter de rug, vooraleer we onze aanvraag konden doen", zeggen zaakvoerders Mieke Vertriest en Osman Sertkaya. "Om met een Supertruck te mogen rijden, moest minstens één van onze chauffeurs een speciaal attest hebben. De opleiding bestaat niet in Vlaanderen, dus moest onze chauffeur die in Nederland volgen. Het attest is ondertussen op zak. We hebben een traject uitgestippeld tussen Aalter en het depot van DPD in Mechelen, grotendeels over de E40. DPD is onze belangrijkste klant waarvoor wij als X-Trans in onderaanneming werken. Bepaalde wegen in Vlaanderen mogen niet in het traject zitten, want niet overal zal de Supertruck toegelaten worden. De N49 tussen Knokke en Zelzate is verboden terrein, omdat die nog niet omgevormd is tot snelweg. Ook de Kennedytunnel in Antwerpen en bepaalde delen van de Brusselse Ring mogen niet in het traject zitten."

Proefproject

Het proefproject zal op maximaal tien trajecten gebeuren, en dat gedurende twee jaar. Er zijn in totaal 88 dossiers ingediend, dus het blijft afwachten of we de Supertruck binnenkort in Aalter zien rijden. Met het proefproject wil Vlaanderen de effecten van ecocombi's op het verkeer, het milieu en de logistieke keten onderzoeken. "Eigenlijk is het gek dat Vlaanderen nu nog zoveel onderzoek wil doen, want in landen als Noorwegen, Zweden, Nederland en Australië zijn de voordelen van de Supertruck al lang bewezen", zegt Mieke Vertriest. "De goederenstroom kan veel sneller gaan en de loonkost is ook lager. Wat normaal in drie gewone vrachtwagens kan, kan nu in twee Supertrucks. Ook het verbruik is minder en de uitstoot van schadelijke gassen is kleiner. Volgens de statistieken uit andere landen gebeuren ook veel minder ongevallen met Supertrucks. Of er ook nadelen zijn? Voorlopig is het nadeel voor ons enkel de kostprijs. De vrachtwagen moet aangepast worden en ook het remsysteem moet verzwaard worden, omdat de Supertruck een pak zwaarder wordt. Maar we willen als transportbedrijf mee zijn met de nieuwste innovaties in onze sector. We hopen echt dat we bij de tien geselecteerde trajecten zitten en binnenkort een Supertruck tussen Aalter en Mechelen kunnen laten rijden. Tegen 1 juli wordt de beslissing genomen."