Druk, druk, druk en elke dag chaos

Stationsstraat - Aalter | GEMEENTE PLANT WIJZIGING VOORRANGSREGEL OP KRUISPUNT

Vanuit de Kouter zie je heel goed dat de Weibroekdreef niet loodrecht op het kruispunt staat, waardoor het verkeer een knik moet maken om de Stationsstraat te kruisen.
Foto JSA Vanuit de Kouter zie je heel goed dat de Weibroekdreef niet loodrecht op het kruispunt staat, waardoor het verkeer een knik moet maken om de Stationsstraat te kruisen.
Het kruispunt van de Stationsstraat met de Kouter in Aalter is tijdens elke spits één grote chaos. Er rijdt sowieso al te veel verkeer op de as Stationsstraat-Lostraat en dan moeten daar ook nog eens elke dag minstens 500 fietsende schoolkinderen doorrijden. De gemeente heeft drastische plannen: het verkeer in de Stationsstraat zal altijd voorrang moeten geven aan iedereen die uit de Kouter of Weibroekdreef komt.

De Stationsstraat is de belangrijkste winkelstraat van Aalter en dus ook de hoofdstraat van de hele gemeente. Vooral aan het kruispunt met de Weibroekdreef en de Kouter is het elke dag chaos. De Weibroekdreef en de Kouter staan niet loodrecht op elkaar, waardoor er op het kruispunt een knik gemaakt moet worden om de Stationsstraat te kruisen. Er geldt op het kruispunt ook voorrang van rechts. Dat levert vaak gekke situaties op. Vaker dan goed is staat in elk van de straten een wagen te wachten voor de wagen rechts van hem, waardoor het hele verkeer op het kruispunt stil valt. Daar dan elke dag nog eens honderden schoolkinderen van het Emmaüsinstituut en De Beuk door laten fietsen, wordt al helemaal chaos. Gelukkig zet de gemeente elke ochtend en avond een agent in om het verkeer te regelen.


"We gaan de verkeerssituatie op dat kruispunt grondig veranderen", kondigt burgemeester Patrick Hoste (CD&V) aan. "Verkeer dat uit de Kouter of uit de Weibroekdreef komt, zal voorrang krijgen op het verkeer in de Stationsstraat. Wie in de Stationsstraat rijdt, zal dus altijd moeten stoppen voor het verkeer uit de zijstraten. Door die knip in de Stationsstraat door te voeren willen we het doorgaand verkeer op de as Lostraat-Stationstraat ontmoedigen. Wie als bestuurder voor de Stationsstraat kiest, zal weten dat hij daar meer tijd voor nodig zal hebben. Vandaag rijden te veel mensen door de Stationsstraat en de Lostraat die daar helemaal niet moeten zijn. Aan dat doorgaand verkeer heeft onze middenstand niets, en het doet heel het verkeer in de soep draaien."

Achterbankgeneratie

Groen is al langer vragende partij om doorgaand autoverkeer van de as Stationsstraat-Lostraat te halen. "Voor ons is het logisch dat bijvoorbeeld het verkeer dat uit de Drogenbroodstraat komt en naar het op- en afrittencomplex E40 moet, langs de Europalaan en de Knokkeweg gestuurd wordt", zegt Mieke Schauvliege (Groen). "Nu rijdt iedereen gewoon rechtdoor langs de Stationsstraat en de Lostraat. Iets verder naar het noorden zou het verkeer via het kruispunt Sint-Rita over de Knokkeweg naar de verkeerswisselaar gestuurd moeten worden. Door de as Stationsstraat-Lostraat minder druk te maken, verlicht je niet enkel de drukte op het kruispunt Kouter-Stationsstraat, maar zorg je ook voor een veiligere fietssituatie in de straten rond de markt. Aalter moet dringend meer aan de fietsers beginnen te denken. Ook bij tijdelijke situaties. Het is bijvoorbeeld onbegrijpelijk dat het fietspad in het begin van de Europalaan volledig ingenomen mag worden voor werken, zonder voorzieningen voor fietsers. Zo zorgen we er alleen maar voor dat kinderen met de auto naar school gebracht worden en bouwen we mee aan een zogenaamde achterbankgeneratie."


Directeur Walter Verniers van het Emmaüsinstituut kan niet wachten tot de voorrangsregeling op het kruispunt Stationsstraat-Kouter aangepakt worden. "Als we de verkeerssituatie van Aalter vergelijken met veel andere scholen, dan moeten we zeggen dat de situatie bij ons toch nog een van de veiligste is", geeft de directeur toe. "Het kruispunt Stationsstraat met Kouter is inderdaad heel druk en als er van vier kanten tegelijk weggebruikers toekomen, zijn de voorrangsregels niet meer duidelijk, want iedereen komt dan wel ergens van rechts."

Twee jaar

De aanpak van het kruispunt Stationsstraat-Kouter maakt deel uit van een nieuwe mobiliteitsaanpak voor het centrum. "We gaan het verkeer zelf meer gaan sturen", zegt burgemeester Hoste. "In ons centrum komt er een grote lus van eenrichtingsverkeer rond de Markt, Bellemstraat en Boomgaardstraat. De eerste realisaties van ons nieuwe plan moeten binnen de twee jaar zichtbaar zijn."