Al weken geen beweging op bouwwerf E40 Aalter: “Maar achter de schermen wordt écht wel doorgewerkt”

Nieuw oprittencomplex E40 pas eind dit jaar volledig klaar

Er werd begonnen met de bouw van de nieuwe fly-over, maar dat werk ligt nu al weken stil.
Joeri Seymortier Er werd begonnen met de bouw van de nieuwe fly-over, maar dat werk ligt nu al weken stil.
Het nieuwe oprittencomplex van de E40 in Aalter zal pas eind dit jaar helemaal afgewerkt zijn. Bij de start werd het voorjaar van 2019 voorop geschoven, maar dat wordt niet gehaald. Momenteel is op de bouwwerf maar weinig beweging te zien. Achter de schermen wordt gewerkt aan nieuwe studies voor de fly-over die momenteel gebouwd worden.

Al meer dan twee jaar is er zowat elke dag een pak bedrijvigheid te zien op en rond het nieuwe oprittencomplex van de E40 in Aalter. Maar de laatste weken zijn bijna geen werkmannen meer te zien. Toch wil de Administratie Wegen en Verkeer (AWV) niet gehoord hebben dat de grote bouwwerf stil ligt. Achter de schermen wordt volgens hen momenteel volop aan studies gewerkt.

“Een flink stuk van het nieuwe op- en afrittencomplex in Aalter is ondertussen aangelegd”, zegt woordvoerster Sylvie Syryn van AWV. “Een grote klus die we nu nog moeten klaren is de bouw van de zogenaamde fly-over. Een deel daarvan is nu al zichtbaar op de bouwwerf. De fly-over wordt de nieuwe afrit van de E40 vanuit Gent die over de Steenweg op Deinze naar de N44 en de nieuwe rotonde loopt. Inderdaad, op de werf zie je daar de laatste tijd weinig aan veranderen. Achter de schermen wordt wel elke dag hard gewerkt aan dit huzarenstukje. Er is heel wat studiewerk nodig van AWV en de aannemer om tot een kwaliteitsvol bouwwerk te komen. Binnenkort zal dat ook te zien zijn op het terrein. Of het om vergeten studies gaat? Absoluut niet. Het is helemaal normaal dat er ook tijdens de bouwwerken studies volgen. Tegen de zomer van 2019, iets later dan voorzien, moet de fly-over in dienst gaan.”

Naar N44

Tot eind juli zal nog gewerkt worden aan de nieuwe fly-over. “Tijdens deze werken zal er geen hinder zijn op de E40, en blijft ook het lokale verkeer rijden zoals nu”, zegt Sylvie Syryn. “We zullen de nieuwe afrit eerst aansluiten op de nieuwe rotonde. Van op die rotonde kan het verkeer dan naar de N44, naar Deinze of naar Tielt. Nadien gaan we ook nog een weg leggen die de fly-over naast de nieuwe rotonde rechtstreeks naar de N44 brengt. Zo zal het verkeer van op de N44 dan richting Maldegem en Knokke kunnen, zonder ook maar een kruising met ander verkeer.”

Lostraat

Om de afrit van de nieuwe fly-over aan te sluiten, zal deze zomer één week hinder zijn op de E40 zelf. Van zodra de fly-over in gebruik is, wordt de oude afrit van de E40 afgesloten, en zal de aannemer de zone van de Steenweg Op Deinze naar de Lostraat afwerken. Dan zal de Lostraat afgesloten worden van het zogenaamde Rondpunt. De Lostraat bereiken zal in de toekomst enkel nog kunnen vanuit de Steenweg op Deinze, of vanuit de richting van het centrum.

Ook donderdag was er weer geen beweging op de bouwwerf.
Joeri Seymortier Ook donderdag was er weer geen beweging op de bouwwerf.



Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.