"Crisis zegen voor pakjesdienst"

DPD AALTER REALISEERT VORIG JAAR GROEI VAN 11 PROCENT

Foto JSA
De transportsector beleeft moeilijke tijden, maar pakjesdienst DPD uit Aalter blijft groeien. Vorig jaar groeide het bedrijf zowel in aantal pakjes als in personeel met elf procent. "Deze crisis is zelfs een zegen voor onze pakjesdienst", stelt manager Marc Morioux verrassend.

Elke dag vertrekken 87 chauffeurs vanuit het depot van Aalter om zowat 13.000 pakjes per dag te leveren in Oost- en West-Vlaanderen. Meteen worden ook elke dag 6.500 pakjes opgehaald bij klanten en naar het depot in Aalter gebracht. De chauffeurs worden allemaal geleverd door bedrijven in onderaanneming. DPD zelf heeft 41 voltijdse krachten in dienst. "Een stijging van elf procent in vergelijking met vorig jaar", zegt Depot Manager Mikael Degans. "Vorig jaar hebben we in het depot Aalter maar liefst 4,11 miljoen zendingen verwerkt. We zitten sinds 2000 in Aalter en hebben vijf jaar geleden ons nieuw depot gebouwd, op de terreinen naast Bekaert. Nu al is alles hier weer te klein geworden. Nog dit jaar gaan we boven op onze burelen een tweede verdieping bouwen. In het depot zal ook een automatische lijn van 2 miljoen euro geïnstalleerd worden. We zoeken ook naar extra gronden rond ons bedrijf om de parking en de opslag van containers te kunnen uitbreiden. We willen nog lang in Aalter blijven en hier groeien. Momenteel zijn we in Aalter op zoek naar één iemand om ons salesteam te versterken. Onze onderaannemers zijn continu op zoek naar geschikte chauffeurs."

Kleine hoeveelheden

De groei van DPD Aalter ligt in lijn van de volledige groei van DPD Belux. Er zijn ook nog vestigingen in Mechelen, Flémalle, Courcelles en Luxemburg. "Het kan raar klinken, maar de crisis is een zegen voor DPD", verklaart Marc Morioux, Managing Director van DPD Belux, deze groei. "Door de crisis worden kleinere hoeveelheden besteld en dat is goed voor een pakjesdienst. Klanten duwden vroeger hun hele magazijn vol met goederen, en lieten alles in vracht aanleveren. Nu wordt overal voor de aanlevering van kleine hoeveelheden gekozen. Naast dit gegeven is ook de immense groei van de internetverkoop belangrijk. Alhoewel dat voor ons ook risico's inhoudt. De concurrentie met B-Post is op dat vlak zeer groot voor ons. Zij kunnen klanten soms prijzen aanbieden, waar wij simpelweg niet aan geraken."

'Follow my parcel'

Volgend jaar pakt DPD uit met een nieuwigheid: 'Follow my parcel'. Vandaag kan DPD de klant al in een tijdspanne van drie uur zeggen wanneer een pakje zal geleverd worden. Tegen het einde van het jaar moet dat evolueren naar een nauwkeurigheid van één uur. "Met het nieuwe 'Follow my parcel' zullen we vanaf midden 2015 zelfs tot op een kwartier nauwkeurig kunnen zeggen wanneer er geleverd zal worden. De klanten zullen op Google Maps kunnen volgen waar de chauffeur zit en hoe lang het nog zal duren voor die aan zijn voordeur aanbelt. Tot op het laatst zal de klant ook nog wijzigingen kunnen doorgeven aan de chauffeur. Een revolutionair systeem waarmee we de concurrentie heel wat stappen voor zijn", zegt Marc Morioux nog.