Valckenier Share, BattMobiel en Cambio delen voortaan auto’s in Aalst: “Voor 100 euro rijd je met een Tesla rond”

Aalst telt nu drie autodeelsystemen: Cambio, Valckenier Share en Battmobiel
Rutger Lievens Aalst telt nu drie autodeelsystemen: Cambio, Valckenier Share en Battmobiel
Cambio is al sinds 2012 actief in Aalst, maar daar komen nu nog twee autodeelsystemen bij. Voor 100 euro kan je een dag met een Tesla rondrijden via BattMobiel. Opmerkelijk is ook dat lokale Renault-verdeler Valckenier zich op de autodeelmarkt begeeft met Valckenier Share en een proefproject in de Watertorenwijk.

Schepen van Mobiliteit Jean-Jacques De Gucht (Open Vld) zet volop in op autodelen. “En we willen daar geen tijd in verliezen. In januari zijn we gestart met dit stadsbestuur, eind april stond de beslissing om meer aan autodelen te doen in Aalst al op de agenda van het schepencollege. Eind mei is de uitbreiding een feit, dit gaat snel. Erkende deelauto’s zullen gratis kunnen parkeren in onze stad. Gebruikers hoeven de kosten van autobezit niet meer te dragen, denk maar aan de kosten voor de aankoop, belastingen en verzekeringen. Bovendien is het een manier om elektrisch rijden een duw in de rug te geven”, zegt De Gucht (Open Vld).

Old school

Volgens de directeur van de dienst Mobiliteit van de stad Aalst, Nico Rottiers, zijn er alleen maar voordelen aan autodelen. “Acht op de tien Vlamingen hebben één of meerdere auto’s. Die auto’s worden gemiddeld maar één uur per dag gebruikt. 23 uur staan ze dus stil, terwijl ze veel geld kosten. Eén deelauto haalt negen wagens van de weg”, zegt Rottiers. Met de dichtslibbende wegen in Aalst in gedachten, hoopt de stad dat Aalstenaars bewuster gaan autorijden.

Cambio is al sinds 2012 actief in Aalst en heeft elf auto’s in Aalst. Naast Cambio zullen nu ook BattMobiel en Valckenier Share deelauto’s aanbieden. BattMobiel werkt uitsluitend met elektrische wagens, van een Renault Zoé tot een Tesla Model X. Voor de eerste wagen betaal je 25 euro voor een dag. Voor een Tesla tel je 100 euro neer voor een dag. “Bij BattMobiel ga je een engagement aan om elke maand voor 100 euro te rijden gedurende drie jaar, maar je krijgt wel toegang tot de volledige vloot”, zegt Peter Vandenberghe van BattMobiel. Hij denkt dat een elektrisch autodeelsysteem maar een tussenstap zal zijn. Op termijn gaan we naar zelfrijdende wagens. Een ding is zeker: “Eigenaar zijn van een auto, dat is zo old school”, zegt hij.

Valckenier Share

Het meest verrassende is misschien nog dat de lokale autohandelaar Valckenier zich ook op de autodeelmarkt begeeft. Hij start met een proefproject in de Watertorenwijk. Daar komen twee elektrische deelwagens en een op benzine. “Tegen eind 2019 wordt dat uitgerold in de stad, de rand en de deelgemeenten van Aalst”, zegt zaakvoerder Guy Valckenier. “Het principe is eenvoudig, snel en volledig mobiel: na een registratie en reservatie op de applicatie kan je met een deelwagen de baan op.”

“We dromen allen van minder verkeersdrukte in de stad, meer parkeerplaatsen in de wijk en gezonde, frisse lucht in de straat. Mobiliteit verandert en Valckenier is zich hier als lokaal autoservicebedrijf sterk van bewust. Daarom lanceren we autodelen in de regio Aalst onder de noemer Valckenier Share. Een project dat je toelaat om je anders, goedkoop en lokaal te verplaatsen zonder aan efficiëntie, comfort en veiligheid in te boeten”, zegt Valckenier.

Aalst telt nu drie autodeelsystemen: Cambio, Valckenier Share en Battmobiel
Rutger Lievens Aalst telt nu drie autodeelsystemen: Cambio, Valckenier Share en Battmobiel
Een Tesla van BattMobiel
Rla Een Tesla van BattMobiel
Aalst telt nu drie autodeelsystemen: Cambio, Valckenier Share en Battmobiel
Rutger Lievens Aalst telt nu drie autodeelsystemen: Cambio, Valckenier Share en Battmobiel



Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.