Jaagpad blijft maar dicht

BOUW NIEUWE STUWSLUIS OP DENDER SLEEPT AL BIJNA JAAR AAN

Fabienne, Agnes en Betty konden niet langs het jaagpad naar Liedekerke rijden.
Foto Rutger Lievens Fabienne, Agnes en Betty konden niet langs het jaagpad naar Liedekerke rijden.
Ondanks de belofte dat het jaagpad langs de Dender in Erembodegem tijdens de zomer weer zou opengaan, blijft de populaire fiets- en wandelweg afgesloten. Sinds september 2015 is het jaagpad afgesloten door de bouw van de nieuwe stuwsluis. "Er was beloofd dat de weg in de zomer tijdelijk zou opengesteld worden omwille van het fietstoerisme, maar de belangrijke fietsverbinding blijft gesloten", klaagt Groen aan.

Zondagmiddag stonden fietsers Fabienne, Agnes en Betty voor een afgesloten jaagpad ter hoogte van de Zeebergbrug in Aalst. De drie dames waren verrast dat de weg dicht is en moesten in de plensende regen onderdak zoeken onder de brug vlakbij om een nieuwe route te bepalen. "Het plan was om naar Liedekerke te rijden met de fiets, maar we wisten niet dat het jaagpad dicht was. Vandaag stippelen we een fietstocht uit, maar we mogen het jaagpad dus al schrappen van onze kaart", zegt het drietal.

Fietstoerisme

Groen-voorzitter in Aalst Lander Wantens pleit voor de heropening van het jaagpad tussen Aalst en Erembodegem. "Bij de start van de werken aan de nieuwe stuwsluis werd beloofd dat het jaagpad in de zomer opnieuw bereikbaar zou zijn met behulp van een tijdelijke weg langs de spoorweg", zegt Lande. "Tot op vandaag is het jaagpad nog steeds afgesloten. Het jaagpad is een belangrijke schakel in de fietsverbinding Aalst-Erembodegem. Zeker in de zomer is er heel wat fietstoerisme langs de Dender. Bewoners van Erembodegem gebruiken dit jaagpad ook om in Aalst te komen winkelen. Omdat de Erembodegemstraat langs het stadspark ook onderbroken is, worden fietsers nu verplicht om via de Brusselse- of Ninovesteenweg te fietsen", zegt hij. Wantens zegt dat het fietsbeleid van de stad Aalst te wensen overlaat. Dat het jaagpad niet open is, is volgens hem een illustratie daarvan. "Het stadsbestuur toont goede wil en heeft goede intenties, maar hun initiatieven zijn vaak druppels op een hete plaat. Zo is het nieuwe fietspad in de Moorselbaan veel te smal en levensgevaarlijk door de geparkeerde auto's. De ingevoerde fietsstraten schieten hun doel voorbij want de meeste Aalstenaars weten niet dat je in een fietsstraat de fietsers niet mag inhalen en niet sneller mag rijden dan 30 kilometer per uur", zegt Groen. "Het promoten van fietsen begint volgens Groen bij de gepaste infrastructuur. Een veilige en aangename fietsverbinding is de eerste start om mensen op de fiets te krijgen."

Eind deze week?

Dylan Casaer (SD&P), schepen van Mobiliteit, zegt de kritiek van Groen niet goed te begrijpen. "Nooit eerder werd er zoveel geïnvesteerd in de fiets. Je zou daar toch eerder applaus voor verwachten? In verband met de fietsstraten, in de Molenstraat is er wel degelijk een beperkte ingreep voorzien om de fietsstraat te ondersteunen en een hele heraanleg volgt in de volgende bestuursperiode", zegt Casaer. Over de opening van het jaagpad beslist dan weer Waterwegen en Zeekanaal. De zaak heeft inderdaad vertraging opgelopen, is daar te horen, maar de belofte om het jaagpad weer open te stellen, blijft van kracht. "Er waren wat problemen met de levering van het nodige materiaal. De aannemer streeft ernaar om het jaagpad tegen eind deze week te kunnen afwerken", zegt Claudia Van Vooren van Waterwegen en Zeekanaal.