Carnavalisten draaien overuren

SOMMIGE GROEPEN WACHT NOG HELS KARWEI IN LAATSTE WEEK

Kenny D'Hondt van de 'Melkmoilen' legt de laatste hand aan de praalwagen.
Rutger Lievens Kenny D'Hondt van de 'Melkmoilen' legt de laatste hand aan de praalwagen.
Nog een dikke 120 uur hebben de Aalsterse carnavalisten om de deadline te halen en de wagen in de werkhallen af te werken. Voor de ene een rustige week waarin dansjes geoefend worden, kostuums gepast worden en de laatste hand gelegd wordt aan de wagen, maar voor andere groepen wacht er dan weer een hels karwei waarbij ze liever nog een weekje extra aan de wagen hadden gewerkt.

Als we bij aankomst aan de carnavalshallen vragen welke AKV er nog het meeste werk voor de boeg heeft, dan gaan de vingers richting hal 12 bij Beplekt en Bespoeten. Helemaal achteraan in de werkhal zijn een paar leden van de groep druk in de weer. "Er is inderdaad nog wat werk aan de winkel", geeft Kevin Saudemont toe. In tegenstelling tot de meeste andere groepen moet er hier nog isomo gesneden en beplakt worden, terwijl ze in de rest van de hallen vaak al in de verfwerken zitten. "Naast het snij- en plakwerk van een pop moeten we ook nog een heleboel attributen klaarmaken. Mosselschelpen, kreeften en groentes in isomo. We bouwen een wagen over de eetfestijnen van de carnavalisten vandaar. Daarna is het verven, verven en verven tot zaterdag. Ik zal hier van 13 tot 1 uur 's nachts te vinden zijn de komende dagen", zegt Kevin.

Kevin, Evelyn en Laurens van 'Beplekt en Bespoeten' zijn nog volop bezig met het snijden van de isomo.
Rutger Lievens Kevin, Evelyn en Laurens van 'Beplekt en Bespoeten' zijn nog volop bezig met het snijden van de isomo.

Dutje voor het feest

Dat het nu nog alle hens aan dek is bij Beplekt en Bespoeten komt deels doordat de groep ietsje te laat is gestart. "We zijn pas echt uit de startblokken geschoten in december. Andere groepen die dat zagen, vroegen aan ons: hoe gaan jullie dat klaarspelen? Je moet weten dat wij nog alles zelf maken. Alles wat je op de wagen ziet is door ons gemaakt en niet ergens besteld of gekocht. Maar we gaan doorwerken deze week. Ik heb twee weken vakantie genomen, een week voor en een week met carnaval. De voorbije twee jaar hadden we ook al geen doop van de wagen omdat het zo nipt was", zegt Kevin. "Zondagavond na de stoet zullen er weer een paar in de 'pompier' een dutje nodig hebben voor het feest begint, dat weet ik nu al."


De Zjieverleppen zijn nu ook op volle kracht bezig om alles af te werken. Zij hebben echter een goed excuus, want Christophe Corthals alias Cali had voor de prinsenverkiezing heel wat hulp van de Zjieverleppen. Hij is voorzitter van de groep. "Deze week zullen we met een paar man doorwerken aan de wagen. We zitten op schema vandaag. Die prinsenverkiezing heeft ons natuurlijk tijd gekost, een deel van de groep heeft heel wat tijd daarin gestoken. Vorige week hebben we de schade echter goedgemaakt. Al zijn we er nog niet. De afwerking moet nog volledig gebeuren en het wordt nog een hele klus. Ons thema is 'T es er linjekes oever' en we moeten nog een pak carnavalslintjes op de wagen aanbrengen", zegt Filip De Troyer.


Oud-prins Kenny D'Hondt was gisterenmiddag ook bezig in de hallen, op zijn eentje aan het werk aan de wagen van de Melkmoilen. Hij is een ervaren rot in het vak en weet dat je beter vroeg genoeg begint. "In september staat onze hal klaar om te beginnen bouwen. De wagen is afgebroken. De meeste groepen beginnen maar na de carnavalsbeurs, wij starten vroeger en winnen zo een beetje tijd. Op die manier ben je de laatste week op je gemak. Het is te zeggen, als oud-prins blijft het enorm druk met optredens tijdens de Dag van het Kind op donderdag, vrijdag het bezoek aan de scholen en zaterdag nog tal van activiteiten", zegt Kenny.

Jefkeskindercarnaval

Possensje hoopt zaterdagavond klaar te zijn. "Dat moet, want wij brengen een ode aan het Jefkeskindercarnaval en willen met de groep naar het Jefkesbal. Toch zal het nog een fikse inspanning worden, want we zitten minder ver dan ik had gehoopt", zegt Tom Anné van Possensje. "Een wagen moet nog in de gyproc en er is nog een pak verfwerk. We gaan hier met man en macht aan voortdoen dat het af geraakt", zegt hij.