Akkoord over trajectcontrole op N45

STEDEN EN GEMEENTEN WILLEN GEZAMENLIJK DOSSIER IN AUGUSTUS INDIENEN

De N45 heeft een bedenkelijke reputatie. Dat blijkt uit dit artikel uit de krant van 3 januari vorig jaar.
HLN De N45 heeft een bedenkelijke reputatie. Dat blijkt uit dit artikel uit de krant van 3 januari vorig jaar.
Alle betrokken steden en gemeenten zijn akkoord over de invoering van trajectcontrole op de Expresweg (N45). Ook Denderleeuw, dat tot een tijdje geleden nog met vragen zat, is het er nu mee eens dat trajectcontrole de beste manier is om nog meer ongevallen op de N45 te voorkomen. Haaltert, Denderleeuw, Ninove en Aalst gaan nu een gezamenlijk dossier opmaken, dat ze in augustus willen indienen om subsidies te kunnen verkrijgen.

De burgemeesters van de vier betrokken steden en gemeenten zaten gisteren nogmaals aan tafel om de aanvraag voor een invoering van trajectcontrole op de Expresweg (N45) te bespreken. Op de N45, die van Ninove naar Aalst en terug over de Haaltertste deelgemeente Denderhoutem en de Denderleeuwse deelgemeenten Iddergem en Welle loopt, gebeuren er regelmatig ongevallen. Haaltert en Ninove waren eerder al voorstander van trajectcontrole, terwijl Denderleeuw en Aalst nog met vragen zaten. Gisteren kwamen de burgemeesters toch tot een eerste akkoord.


"Concreet is er een principieel akkoord dat de verschillende mobiliteitsambtenaren een dossier zullen uitwerken dat dan in augustus zal ingediend worden om subsidies te kunnen verkrijgen", vertelt Veerle Baeyens (N-VA), burgemeester van Haaltert. "Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) en de Vlaamse overheid moeten die aanvraag dan wel nog goedkeuren. Als dat is gebeurd, dan pas kunnen er verdere afspraken worden gemaakt tussen de verschillende gemeenten over bijvoorbeeld het opstellen van proces-verbalen en de verdeelsleutel. Het heeft weinig zin om dat nu al te doen als we niet weten of het dossier ook zal worden goedgekeurd."

400.000 euro

Die goedkeuring is wel belangrijk om de trajectcontrole effectief te kunnen verwezenlijken. "Het invoeren van trajectcontrole kost zo'n 400.000 euro, een groot bedrag dus voor gemeenten. Bij goedkeuring bedraagt de subsidiëring 60 procent. Als onze aanvraag wordt goedgekeurd, komt de trajectcontrole er in 2017. Als onze aanvraag niet wordt aanvaard, dan moet het dossier misschien nog eens opnieuw bekijken met de verschillende burgemeesters. Mogelijk doen we volgend jaar dan een nieuwe aanvraag."


Het is de bedoeling om trajectcontrole in te voeren vanaf kruispunt Den Doorn in Ninove tot kruispunt De Pelsmacker in Iddergem en terug, en vanaf de Wildebeekstraat in Welle tot rotonde de Albatros in Erembodegem en terug.

Kruispunt De Pelsmacker

Ook in Denderleeuw, dat tot een tijdje geleden nog met vragen zat, wordt bevestigd dat er een voorlopig akkoord is: "De neuzen van de vier gemeenten staan in dezelfde richting", zegt Jo Fonck (sp.a), burgemeester van Denderleeuw. "Voordien twijfelden we nog over wat de beste oplossing was voor de N45. De meeste problemen doen zich volgens ons voor aan kruispunt De Pelsmacker en flitspalen zijn bijvoorbeeld goedkoper en makkelijker te plaatsen. Maar na een overleg met AWV en na het bekijken van snelheidsmetingen en ongevallenstatistieken, zijn we ook voorstander van trajectcontrole. Uit de metingen is gebleken dat er veel te snel wordt gereden en terwijl flitspalen slechts een zeer lokaal effect hebben - nadien wordt er opnieuw te snel gereden -, blijkt trajectcontrole efficiënter te zijn. Het is wel de bedoeling dat er in de toekomst ook nog infrastructurele maatregelen komen. Dat kan bijvoorbeeld een knipperlicht of wegversnelling zijn."