"Vluchteling is betrouwbare huurder"

WOONGROEP WIL ANGST BIJ VERHUURDERS WEGNEMEN DOOR BEMIDDELING

Vrijwilligers Michael Hénaux, José Gavilan, Karen Beerens en Lieve Segers willen vluchtelingen makkelijker aan een woonst helpen.
Rutger Lievens Vrijwilligers Michael Hénaux, José Gavilan, Karen Beerens en Lieve Segers willen vluchtelingen makkelijker aan een woonst helpen.
Vluchtelingen stoten nog te vaak op vooroordelen en een gesloten deur. "Immokantoren en verhuurders zien grote gezinnen met vier kinderen niet graag komen", zegt Lieve Segers van Woongroep Aalst. De organisatie bemiddelt tussen vluchtelingen en de eigenaars van huurwoningen. Door vluchtelingen eerst te 'screenen', hopen ze verhuurders gerust te stellen.

Lieve Segers begeleidt als vrijwilliger in een 'buddy-systeem' vluchtelingen bij hun eerste stapjes naar een leven in België. Wat voor de meeste Vlamingen vanzelfsprekend klinkt - een immokantoor contacteren en uitgenodigd worden voor een rondleiding in een huurwoning - is voor vluchtelingen dikwijls een onmogelijke zaak. "Er is veel angst om te verhuren aan vluchtelingen. Eigenaars vertrouwen ze niet, ze zijn bang van de grote gezinnen en vreest dat men niet op tijd zal betalen", zegt Segers.

Bang

Een belronde naar de Aalsterse immokantoren illustreert die angst. "Als je hen vraagt naar een woning met drie slaapkamers voor een budget tussen 550 en 750 euro, voel je dat er alarmbellen beginnen af te gaan. 'Eigenaars willen geen gezin met vier kinderen, ze zijn bang dat die hun appartement zullen afbreken', klinkt het bij een immokantoor. Een andere makelaar eiste dat de vier kinderen zich persoonlijk kwamen aanmelden om te zien wie ze waren. Nog een andere wou dat de huurders in spe naar het immokantoor kwamen en Nederlands praatten tegen hem", vertelt Segers.

Betaling

De Woongroep verzekert dat zorgen rond betalingen onnodig zijn. Het OCMW kan immers, in overleg met de cliënten, het deel van hun leefloon bestemd voor de huur rechtstreeks aan de verhuurder storten. Zo wordt de huur altijd op tijd betaald. In verband met de huurwaarborg kan het OCMW zich schriftelijk garant stellen voor cliënten die in een huurwoning wonen of de waarborg overmaken op de geblokkeerde rekening. De Woongroep staat in contact met het OCMW, die vluchtelingen doorverwijst naar de vrijwilligersorganisatie.


De groep vrijwilligers uit Aalst wil de angst bij huiseigenaars en verhuurders nu wegnemen door te bemiddelen tussen hen en de erkende vluchtelingen die ze begeleiden. "Wij kennen die mensen. Als 'buddy' leven we met hen samen, kennen hun briefwisseling, hun financiële status, maar ook wie ze zijn en of ze bijvoorbeeld een appartement schoon kunnen houden. Onze groep vrijwilligers blijft hen ook na de verhuur ondersteunen en coachen", zegt de Woongroep.

Taalbarrière

Filip Bonny, die een immobiliënkantoor uitbaat in Aalst, vindt het een goed idee, maar nuanceert toch. "Je kunt wel bemiddelen, maar als de bemiddeling wegvalt als het contract is getekend dan haalt dat dus niks uit. Als de Woongroep zich verantwoordelijk zou stellen, dan is dat een andere zaak. Verhuurders zijn in het algemeen geen racisten, maar willen zekerheid en stabiliteit. De taal is ook belangrijk, want ik heb het al meegemaakt dat het onderhoud van een verwarmingstoestel onmogelijk wordt als er een taalbarrière is en aan sommigen kan je het niet uitleggen dat er na 22 uur geen nachtlawaai mag zijn. Communicatie is erg belangrijk bij verhuren", zegt Bonny.


De Woongroep is op zoek naar eigenaars die mee in het project willen stappen. Geïnteresseerden kunnen contact opnemen met de Woongroep via het telefoonnummer 0471/39.78.92.