121 verkeersstromen, pure chaos

DAMPOORT - Gent | FIETSERS- EN VOETGANGERSTUNNEL EERSTE STAP IN GOEDE RICHTING

Zonder twijfel is de Dampoort het gevaarlijkste verkeerspunt van Gent. Nochtans liggen er in de directe omgeving verschillende scholen, zoals Het Trappenhuis aan de Schoolkaai en De Vlieger op de Dendermondsesteenweg. Die scholen hameren bij hun leerlingen extra op verkeersveiligheid. Toch komt er voor 2024 geen volledige herinrichting van de Dampoort. Al legt de stad wel een fiets- en voetgangerstunnel van de Dampoortwijk naar de Machariuswijk.

De Dampoort is geordende chaos, het is een hel voor automobilisten en een overlevingstocht voor zwakke weggebruikers. Er komen 11 verschillende banen toe op de drievaksrotonde, wat maakt dat er liefst 121 verschillende verkeersstromen in alle richtingen zijn. Geen enkele daarvan is echt dominant, het verkeer komt dus letterlijk van alle kanten. Het aantal ongevallen met blikschade is er niet te tellen, maar helaas gebeuren er ook vaak zwaardere ongevallen.

In de ruime omgeving rond de Dampoort liggen heel wat scholen. Zowat elke leerling die van Sint-Amandsberg, Oostakker, Lochristi of verder naar een middelbare school in het stadscentrum gaat, moet de Dampoort over. Maar ook vlakbij liggen scholen. Freinetschool De Vlieger ligt op de Dendermondsesteenweg, Freinetschool Het Trappenhuis aan de Schoolkaai.

"Wij gaan hier heel bewust om met mobiliteit", zegt Els Rosseau, directeur van het Trappenhuis. "De meeste van onze 230 leerlingen wonen in de directe omgeving van de school en komen dus te voet of met de fiets. Wie toch met de auto komt en de Dampoort over moet, parkeert meestal een heel eind voor de Dampoort en doet de rest te voet. Niet omdat het veiliger is, wel omdat ze dan tenminste op tijd op school geraken."

"Wat opvalt is dat ouders hun kinderen in deze buurt niet alleen naar school durven laten komen. Ze maken dus altijd tijd vrij om mee te komen, zelfs met kinderen van 10 jaar en ouder. Wij wijzen onze leerlingen nochtans heel vaak op de gevaren van het verkeer. Dat moet ook wel, in deze buurt. De stad is zich trouwens heel bewust van het probleem Dampoort, maar heeft niet de sleutels in handen om iets te doen. Er is wel sprake van een tunnel, maar daar is al 30 jaar sprake van. Ik ben opgegroeid in deze wijk, en heb nooit iets zien veranderen."

Koopvaardijlaan

Mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen) zet druk op het Dampoortdossier. Alleen is niet de stad, maar het Agentschap Wegen en Verkeer bevoegd voor de heraanleg. "Wij kunnen alleen maar vragen en blijven vragen. We hopen écht op een tunnel van de Kasteellaan naar de Koopvaardijlaan. Maar dat kost 300 miljoen euro. Vlaanderen staat niet te springen om dat te betalen. Als een tunnel niet kan, willen we een kruispunt met lichten. Maar ook dan wordt de stadsring verlegd naar de Koopvaardijlaan. En omdat die vooraan te smal is voor 2 keer 2 rijvakken moet er 6 meter huizenrij onteigend worden. Dat kost ook geld."

Toch is er ook goed nieuws. "Eind 2017 beginnen de werken voor een voetgangers- en fietserstunnel van de Dampoortwijk naar de Machariuswijk. Die zal lopen van de parking van het Koopcentrum op de Dendermondsteenweg, onder de spoorweg lopen en uitkomen ter hoogte van de Gandastraat. Er wordt dan nog een veilige oversteek voorzien over de stadsring, want die wordt niet mee ondertunneld. In elk geval zal het een veel veiliger alternatief zijn dan het Dampoort-knooppunt zelf."

Zwakke weggebruikers riskeren hun leven als ze over de Dampoort fietsen.
James Arthur Zwakke weggebruikers riskeren hun leven als ze over de Dampoort fietsen.
Ouders begeleiden hun kinderen over de Dampoort.
James Arthur Ouders begeleiden hun kinderen over de Dampoort.