"Zone 30 is een lachertje. Auto's en zware camions razen langs het schooltje"

DE DORPSPAREL - SCHUIFERSKAPELLE BUURT ZET DRUK MET EIGEN MOBILITEITSPLAN

Het landelijke Schuiferskapelle bruist sinds de komst van schooltje De Dorpsparel, maar de verkeerssituatie is er niet op verbeterd. Er geldt wel een beperkte zone 30, maar zwaar verkeer blijft door de dorpskern en langs het schooltje denderen. De buurt kaartte die problematiek onlangs nog aan met een ludieke actie.

Vanuit Tielt rij je Schuiferskapelle binnen via de Schuiferskapelsesteenweg, waar je zeventig kilometer per uur mag rijden. Een middengeleider maant bestuurders net voor de bebouwde kom aan om de snelheid te minderen, maar die ligt ruim voor het kruispunt van de Henri D'Hondtstraat en de Brouwerijstraat, waar de Dorpsparel ligt. Wie daarna dus weer op het gaspedaal duwt, haalt al snel hogere snelheden dan de zone 30 toelaat. Volgens de lezers die aan onze verkeersbevraging hebben deelgenomen, wordt die zone 30 dan ook nauwelijks nageleefd. Ook het zwaar verkeer, met vooral transport van en naar de lokale industrie en landbouwbedrijven, blijft een doorn in het oog. Tractoren en vrachtwagens teisteren de dorpskern. "Ondanks de zone 30 rijden wagens nog altijd veel te snel omdat de straat breed en lang is", vertelt directrice Vanessa Truyen van de Dorpsparel. "We hebben dit al meermaals aangekaart en worden gesteund door het bewonersplatform, waar heel wat ouders van schoolgaande kinderen in zitten."

"Het probleem bestaat al lang", beaamt Gwen Galaude van het bewonersplatform. "We hebben zelfs een eigen mobiliteitsplan uitgewerkt, op basis van een enquête die we in het dorp hadden georganiseerd. De Henri D'Hondstraat versmalt eens je de dorpskern inrijdt, maar dat is niet het geval aan de school. Uit onze bevraging blijkt dat asverschuivingen en het beter aanduiden van parkeervakken zouden moeten helpen. We zouden ook graag een tonnageverbod van 3,5 ton zien ingevoerd worden. Het uitbreiden van de zone 30 tot in het centrum zou de kers op de taart zijn."

Enkele inwoners zetten die vraag op de vooravond van de eerste schooldag nog kracht bij met een ludieke actie. Ze tekenden er eigen parkeervakken een zone 30-teken in stoepkrijt. In een van de parkeervakken zetten ze ook een caravan met 'kiss & ride' erop.

Extra zebrapad

Mobiliteitsschepen Guido Mehuys (sp.a) is bereid sommige voorstellen te bespreken. "Zo moet het bijvoorbeeld wel mogelijk zijn de zone 30 uit te breiden in de wijk achter de school", reageert hij. "Diezelfde zone helemaal tot in het centrum laten doorlopen, is minder wenselijk omdat de bewoners daar geen vragende partij voor zijn en we moeten de kerk toch wat in het midden houden. Hetzelfde geldt voor een tonnagebeperking. Er zitten daar nu eenmaal heel wat lokale landbouwbedrijven en we zullen daar toch een evenwicht moeten in vinden. Er valt op beide vlakken water bij de wijn te doen, maar dat is voer voor de verkeerscommissie. Wat ongetwijfeld wel moet kunnen, is een extra zebrapad en parkeervakken. Die kunnen inderdaad een snelheidsremmend effect hebben."

Gwen, Vanessa en Marlies hielden in april al eens een actie om vrachtverkeer te weren uit de schoolbuurt.
Sam Vanacker Gwen, Vanessa en Marlies hielden in april al eens een actie om vrachtverkeer te weren uit de schoolbuurt.
De kleuters staan klaar om het enige zebrapad aan De Dorpsparel over te steken. Op de achtergrond komt een vorkheftruck aangereden.
VDI De kleuters staan klaar om het enige zebrapad aan De Dorpsparel over te steken. Op de achtergrond komt een vorkheftruck aangereden.
Het bewonersplatform heeft zelf parkeervakken en een 'zone 30'-teken op de straat uitgetekend. Het plaatste ook een kiss & ride-caravan om te tonen dat er op die plaats nood aan is.
VDI Het bewonersplatform heeft zelf parkeervakken en een 'zone 30'-teken op de straat uitgetekend. Het plaatste ook een kiss & ride-caravan om te tonen dat er op die plaats nood aan is.