"Zin doen krijgen in appels en peren"

HAGELANDSE FRUITTELERS STARTEN PROMOCAMPAGNE

De Hagelandse fruittelers willen met een promocampagne de Vlaming meer fruit laten eten. "We maken aan de hand van zo'n 200 grote spandoeken de mensen er attent op dat de nieuwe oogst in de winkels ligt", zegt fruitteler Luc Borgugnons uit Kersbeek-Miskom.

De aanhoudende Russische boycot blijft de fruittelers parten spelen. "We produceren momenteel appels en peren ver onder de kostprijs", zegt Luc Borgugnons die merkt dat de situatie niet veel langer houdbaar is. "Wij zijn bovendien niet gelukkig met de maatregelen van de Europese instanties om het verlies enigszins goed te maken met premies om het teveel aan oogst te vernietigen. Wij telen fruit met veel liefde en zorg voor ons vak en om ons product aan de consument te geven, niet om het te vernietigen." Volgens Borgugnons is de maatregel vergelijkbaar met een werkloosheidsuitkering. "Die biedt ook een beetje soelaas, maar eigenlijk zou de werkloosheid moeten kunnen verdwijnen door het creëren van extra werkgelegenheid. Zo werkt het ook bij ons. De regering zou beter extra investeren in de promotie van ons fruit en het aanboren van nieuwe afzetmarkten in plaats van premies te geven om het fruit te vernietigen."

Positieve campagne

De Hagelandse fruittelers starten daarom vanuit de vakgroep Fruit Hageland, een onderdeel van de Boerenbond, met een positieve promocampagne, in de hoop de Belg zin te doen krijgen in fruit en om meer appels en peren van eigen bodem te kopen. "We werken ook samen met de VLAM (Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing vzw), om ons Belgisch fruit te promoten in binnen- en buitenland en om iedereen aan te zetten om meer fruit te eten. De telers hebben daarnaast zelf beslist om dertig procent meer middelen aan de VLAM te geven, 40 euro per hectare in plaats van 30 euro, omdat we geloven in de kracht van die organisatie."

Navolging

De campagne van de Hagelandse fruittelers kent intussen ook navolging in de rest van het land. "We zijn heel blij dat die boodschap door alle telers gedragen wordt", zegt Borgugnons. "Ik denk dat we het erover eens zijn dat we positief moeten uitpakken met al het goeds dat we te bieden hebben. We blijven verder vechten voor een eerlijke prijs, via promotie en via de zoektocht naar nieuwe markten", besluit Borgugnons.

Griet en Luc Borgugnons tonen fier het eerste spandoek in hun boomgaard.
Vanessa Dekeyzer Griet en Luc Borgugnons tonen fier het eerste spandoek in hun boomgaard.