"Ringweg zou al veel helpen"

ZANDSTRAAT - Zoersel | SCHOLIEREN LAVEREN TUSSEN VERKEER DAT NAAR SNELWEG MOET

Na 50 jaar ligt er nog altijd geen ringweg rond Zoersel en passeert al het verkeer van en naar de snelweg elke dag door het centrum. De toenemende verkeersdruk bezorgt ouders al jaren kopzorgen. De Zandstraat in Zoersel wordt dan ook ervaren als één van de gevaarlijkste punten voor zwakke weggebruikers.

Uit tellingen blijkt dat dagelijks ruim 15.000 voertuigen waarvan meer dan 3.000 vrachtwagens het centrum van Zoersel passeren. De N14 die van aan het op- en afrittencomplex van de E34 door de Zoerselse dorpskern richting het industrieterrein van Malle loopt, is al decennia lang voorwerp van discussie. Iedereen is het er intussen over eens dat het er een ringweg moet komen, maar tot op vandaag blijft de situatie wat ze is en moeten de inwoners van Zoersel dus het verkeer slikken. Tussen al dat verkeer moeten ook zwakke weggebruikers waaronder 500 schoolkinderen hun weg trachten te vinden. Het is dus ook geen verrassing dat in de enquête van Het Laatste Nieuws de Zandstraat en een aantal zijstraten door de bevraagden als zwart punt werden neergepend. Hoewel er een verschil is tussen het aanvoelen en daadwerkelijke cijfers, beseft iedere Zoerselaar dat het dorpscentrum een gevaarlijke verkeerssituatie is en een dagelijks werkpunt blijft.

Sinds 2013 gebeurden er in de Zandstraat 14 ongevallen met lichamelijk letsel en 31 met blikschade. Vooral chauffeurs die hun wagen op de weinige parkeerplaatsen langs de Zandstraat durven parkeren, lopen kans op stoffelijke schade. Met regelmaat van de klok sneuvelen in Zoersel zijspiegels. Toch zijn afgeknakte spiegels niet dé prioriteit, wel mensenlevens. Voor de 350 leerlingen van de Sint-Elisabethschool in de Zandstraat en de 190 leerlingen van de Kiekboes is het elke dag uitkijken.

Sensibiliseren

"Wij proberen fel te werken aan het sensibiliseren van onze leerlingen, maar ook aan de veiligheid op straat", vertelt directeur Wim Vekemans van de Sint-Elisabethschool. "Zo hebben we vorig jaar na onderzoek met een drone gemerkt dat chauffeurs niet altijd stoppen als er geen gemachtigd opzichter of een agent aan het zebrapad voor de school staat. Dus daar komt altijd een gemachtigd opzichter. Verder proberen we kinderen op te roepen zoveel mogelijk langs de fietsroutes te komen die worden aangeleerd. En natuurlijk zijn er tal van acties om verkeersveiligheid onder de aandacht te brengen bij onze leerlingen."

Fietsroutes zijn de uitgestippelde wegen die zoveel mogelijk de gevaarlijke punten trachten te vermijden. Samen met de gemeente willen de scholen dit jaar die veilige fietsroutes terug opfrissen. Verder worden ook de gemachtigd opzichters ingeschakeld en proberen ze met kleine ingrepen zoals de zichtbaarheid verbeteren, te werken aan een veilig centrum. Toch blijft het vooral wachten op die lang aangekondigde ringweg. "Ik heb begrepen dat ze volgend jaar zouden starten met de onteigeningen om dan in 2018 met de aanleg van de ring te beginnen", hoopt schepen van Verkeersveiligheid Danny Van de Velde. "Let wel, zo'n ring haalt het doorgaand verkeer uit het centrum, maar daarmee vermijden we natuurlijk niet elk ongeval. We blijven dus werken aan de verkeersveiligheid in het centrum. Als de ring er ligt, kunnen we infrastructurele aanpassingen aan de weg doen bijvoorbeeld."

15.000 voertuigen waaronder 3.000 vrachtwagens rijden dagelijks door het centrum.
Laenen 15.000 voertuigen waaronder 3.000 vrachtwagens rijden dagelijks door het centrum.